آشنایی با شورایاری

به گزارش بانیما، خبرنگاران آنلاین:شورایاری اتاق فکر محله، نگاهی نو به مدیریت محله ها و تضمین شهروندمداری است.

آشنایی با شورایاری
  • وب گاه رسمی: https://shorayaran.org
  • سامانه ثبت نام انتخابات شورایاری: Shorayari.tehran.ir

تقریبا 3 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود که فرمان تشکیل شوراها صادر شد اما به دلیل حوادث پس از پیروزی انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی عملا امکان فعالیت برای این نهاد مردمی به وجود نیامد.

قانون اساسی به شوراها و نظام های پارلمانی توجه زیادیکرده است. به دلیل همین اهمیت ها، شورای اسلامی شهر تهران برای نخستین بار و به صورت جدی از سال 77 فعالیت خود را شروع کرد.

کلید تشکیل شورایاری از سال1378 و در تهران زده شد. در آن سال طرحی که توسط دکتر پرویز پیران تهیه شده بود به تصویب سی وپنجمین جلسه رسمی شورای شهر دوره اول رسید و شورایاری پا به عرصه عمومی مدیریت شهری گذاشت.

شوراهای اسلامی شهر ساختاری هرم گونه دارد. به این شکل که از سطح محله به منطقه و سپس به شورای استان و شورای عالی استان می رسد.شوراهای اسلامی شهرها برای این که بتوانند به وظایف خود به درستی عمل نمایند ضروری است سازوکارهای خردتری در ابعاد کوچک تر ایجاد گردد که در قانون از آن به عنوان شورایاری ها یاد می گردد. شورایاران یاور اعضای شورای شهر در شناخت مسائل و مسائل هر شهر هستند.

در پایتخت و از همان شورای اول، تصویب شد که برای پیشبرد اهداف شورا، انجمن های محلی راه اندازی گردد و به همین دلیل، طرح شورایاری ها به تصویب رسید. شورایاران نمایندگان مردمی و رابط میان آنها با مسئولان از یک سو و اعضای شورای شهر هستند.

شورایاران با رأی مستقیم مردم برای دوره ای چهارساله انتخاب می شوند. براساس اساسنامه شورایاری، برای هر محله شهر تهران از میان کاندیداهای واجد شرایط 10 نفر با رأی مستقیم اهالی محله به عنوان نمایندگان شورایاری انتخاب می شوند که 7نفر عضو اصلی و 4نفر عضو علی البدل هستند.

4 نفر از اعضای اصلی به مدت یک سال به عنوان هیأت رئیسه انتخاب می شوند و انتخابات هیأت رئیسه سالانه برگزار می گردد.

دبیر شورایاری به عنوان نماینده اصلی و رابط میان ستاد، شهرداری، شورای شهر و سایر سازمان ها و دستگاه های اجرایی شناخته می گردد. (شهرهای دیگر استان های ایران همچنان در گیرودار اجرایی کردن طرح انتخابات شورایاری هستند)،

نخستین انتخابات شورایاری در سال1379 در محله جوانمرد قصاب و سپس در محله حکیمیه تهران برگزار گردید و ابتدا به صورت آزمایشی در 10 محله مختلف تهران و در نهایت در 87 محله از 13منطقه تهران به اجرا درآمد. اما با انحلال شورای شهر اول در تهران، فعالیت شورایاری ها نیز متوقف شد.

در دوره دوم انتخابات شورایاری ها که بهمن سال1384 برگزار گردید، 371 محله در سطح 22 منطقه تهران مشارکت کردند و تعداد این محله ها در انتخابات دور سوم در شهریور سال1387 به 374محله افزایش پیدا کرد.

دور چهارم انتخابات اسفندماه سال 1392 در 354محله برگزار گردید و درحال حاضر 3540 شورایار در 354 محله تهران فعالیت دارند.

دور پنجم انتخابات شورایاری در پایتخت با کاهشی دوباره نسبت به دور قبل، در تاریخ چهارم مردادماه 1398 در 352 محله برگزار خواهد شد.

در مقدمه اساسنامه انجمن های شورایاری آمده است:

با تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، براساس اصول ششم، هفتم، یکصدم، یکصد و یکم، یکصد و سوم، یکصد و پنجم و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گسترش فکر و عمل شورایی به ضرورتی تاریخی و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

به استناد ماده هفتاد و یک قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1375/3/1 و با عنایت به حجم عظیم و گسترده مسائل و مسائل مختلف شهری در ابعاد کمی و کیفی خصوصاً در کلان شهر تهران، برطرف این مسائل و بهبود شرایط مستلزم تمرکززدایی و بهره گیری از نظرات و دیدگاههای آحاد مردم و مشارکت واقعی، پایدار، دائمی و نهادینه، تشکیل انجمن ها و سازمانها و نهادهای مدنی داوطلبانه و مردمی است.

در راستای تحقق اهداف فوق و خصوصاً اجرای بندهای ششم و هفتم ماده 71 قانون فوق الذکر، شورای اسلامی شهر تهران به موجب این طرح اقدام به تاسیس انجمنهای شورایاری در محلات تهران می نماید.

وظایف شورایاران

بعضی از مسئولیت ها و اموری که شورایاران هر محله بایستی به آنها بپردازند عبارتند از:

  • شناسایی مسائل، ارائه طرح و کوشش برای ایجاد محیطی سالم از نظر زیست محیطی
  • شناسایی مسائل و ارائه طرح و پیشنهاد برای بهبود وضعیت سفرهای درون شهری
  • همکاری با شورای شهر تهران برای کنترل قیمت ها و نرخ کرایه درون شهری
  • همکاری با شورای شهر برای برقراری آرامش و امنیت شهری و مبارزه با آسیب های اجتماعی
  • همکاری در ایجاد و گسترش فضای سبز و اداره خودگردان بوستان های شهری
  • تهیه طرح و پیشنهاد در زمینه ایجاد نشانه ها و یادمان های شهری و پیشنهاد نامگذاری معابر

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3654

به "آشنایی با شورایاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شورایاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید