آشنایی کوتاه و مختصر با جاهای دیدنی شهرکرد

به گزارش بانیما، کشور زیبای ایران به لحاظ تنوع آب و هوایی و پیشینه کهن تاریخی دارای دیدنی های متنوعی است که بسیاری از آن ها را به دلیل عدم شهرت در هنگام سفر، از قلم می اندازیم. یکی از شهرهای زیبا و دیدنی سرزمین ایران، شهرکرد است که در طبیعت بی نظیر استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. اگر قصد سفر به یک مکان تاریخی با طبیعتی زیبا را دارید، می توانید جاهای دیدنی شهرکرد را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید و از آن ها لذت ببرید. در ادامه مطلب سفر به شهرکرد با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری شهرکرد بیشتر آشنا شوید.

آشنایی کوتاه و مختصر با جاهای دیدنی شهرکرد

درباره شهرکرد

سرزمینی کوهستانی و مرتفع با طبیعتی بی نهایت زیبا و افسونگر و سرسبزی فراوان در استان چهارمحال و بختیاری گوشه ای از توصیف این منطقه زیبا و دیدنی است. اما شهرکرد به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و قدمت فراوان نیز همیشه یکی از هدف های گروه های باستان شناسی و پژوهشگران تاریخی بود. با توجه به اکتشافاتی که تاکنون در این منطقه زیبا و دیدنی انجام گرفته و بنا به سکه ها و آثار باستانی کشف شده، قدمت شهرکرد زیبا و دیدنی را تا دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان به عقب برده است. در کنار سکه های کشف شده از این دوران، تپه هایی نیز در این قسمت زیبا و دیدنی استان چهارمحال و بختیاری وجود دارند که قدمت آن ها به چند هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد.

وجه تسمیه نام شهرکرد

در خصوص نامگذاری این منطقه زیبا و دیدنی به نام شهرکرد، سند و روایت موثقی وجود ندارد، اما طبق گفته های شفاهی به نظر می رسد قرار دریافت واژه کرد بر روی این بخش از استان چهارمحال و بختیاری برگرفته از یک نژاد یا قوم نیست و به دوران پیش از اسلام بر می گردد. واژه کرد در این بخش از ایران به معنای چوپان و گله دار به کار می رفته و از آنجایی که این منطقه بکر در زمان های قدیم محل استقرار چادرنشینان، دامپروران و چوپان ها بوده، نام این منطقه را دهکرد گذاشته بودند که در گذر زمان به شهرکرد تغییر نام یافت.

جاذبه های گردشگری شهرکرد

این منطقه کوهستانی و زیبا دارای طبیعتی بی نظیر و بکر است که توصیف آن در کلمات نمی گنجد و باید حتما دید تا متوجه زیبایی های آن شد. به محض ورود به شهرکرد حتما تحت تاثیر مناظر و زیبایی های آن قرار خواهید گرفت و همانند بسیاری از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری با کمی گردش در اطراف آن، غرق زیبایی های مسحور نماینده اش خواهید شد. ما قصد داریم در ادامه شما را با بعضی از جاهای دیدنی شهرکرد آشنا کنیم. اگر قصد شناختن بیشتر این منطقه زیبا را دارید، همچنان همراه ما باشید.

حمام خان

حاج محمدرضا خان در سال 1270 هجری قمری در جوار مسجد جامع شهرکرد اقدام به احداث یک حمام کرد که از لحاظ استحکام و معماری در حال حاضر یکی از جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می گردد. این حمام خوش ساخت که به حمام خان مشهور گشته، به دلیل مجاورت با مسجد جامع شهر، این منطقه را به یک مجموعه تاریخی و توریستی تبدیل نموده که دیدن آن بسیار توصیه می گردد.

قلعه شمس آباد

اگر پانزده کیلومتر از مرکز شهرکرد فاصله بگیرید به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد خواهید رسید که دارای قدمتی یکصد و بیست ساله است. ستون های مکعبی با نقش هایی از مردان مسلح با لباس محلی و گیاهان، از دیدنی های این ساختمان دو طبقه بوده که در اوایل دوران پهلوی ساخته شد. قلعه شمس آباد شهرکرد به دستور یکی از خان های بختیاری به نام یوسف خان امیر مجاهد بنا شد.

مسجد جامع

حاج محمدرضا خان دستور ساخت مسجدی بزرگ به مساحت 2500 متر مربع را در اواخر قرن سیزدهم هجری صادر کرد تا شهرکرد صاحب یک مسجد جامع زیبا و دیدنی گردد. مطابق بیشتر اماکن مذهبی که هنگام ساخت بیشترین سعی و کوشش برای معماری و تزئین آن ها به کار رفته، مسجد جامع شهرکرد هم دارای یکی از بهترین معماری و تزئینات دوران خود است. مسجد جامع این شهر استان چهارمحال و بختیاری که شباهت بسیاری به مسجد حکیم اصفهان دارد، دارای شبستان های زمستانه و تابستانه، صحن بزرگ، مناره، غرفه های فراوان و ایوان بوده و از شمال، غرب و شرق سه ورودی جداگانه دارد. کاشی کاری هفت رنگ به کار رفته در این مسجد جامع، به زیبایی ها، شکوه و دیدنی تر شدن این مکان در بین جاهای دیدنی شهرکرد افزوده است.

حکیمه خاتون و امام زاده حلیمه

در میان خیابان ولیعصر شهرکرد، بارگاه امام زاده حلیمه و حکیمه خاتون قرار گرفته است که نسب و شجره نامه هر دو به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد. قدمت بنای این دو امامزاده به دوران حکمرانی قجرها می رسد و در دوران پهلوی هم مرمت و بازسازی شده است. محققین معتقدند که عمارت اولیه متعلق به مجموعه ای بوده که به اتابکان فارس اختصاص داشته است.

موزه باستان شناسی

موزه ها یکی از مکان هایی هستند که با گردش در میان آن ها می توان پی به تاریخ و فرهنگ آن منطقه برد. موزه باستان شناسی شهرکرد با داشتن اشیایی از دوران نوسنگی و داشتن وسایلی به قدمت نه هزار سال از چهارمحال و بختیاری، دارای جذابیت های فراوانی برای عاشقان باستان شناسی است. وجود ابزاری از جنس استخوان، ظروف سفالی نخودی تزئین شده با نقوش هندسی سیاه رنگ، لیوان، کاسه و بسیاری دیگر از ابزار بشر دوران نوسنگی، این موزه را به یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد بدل نموده است.

مسجد اتابکان

مسجدی با قدمتی طولانی در خیابان ولیعصر یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد بوده و وجود یک در، با قدمت هشت قرن نشان دهنده پیشینه این اثر تاریخی است. به دلیل هم زمان شدن حکومت اتابکان با ساخت این مسجد، این مکان مذهبی به نام مسجد اتابکان شهرت یافته است. مسجد اتابکان از لحاظ معماری به معماری قرون اولیه اسلام شباهت های فراوانی دارد و در دوره صفویان ترمیم و دارای نمای آجری شد. مسجد اتابکان در زمان قاجار و پهلوی بازسازی و مرمت شده است.

خانه ستوده چالشتری

نقاشی های بسیار نفیس و گران قیمت با موضوع اسطوره و داستان، سنگ های تراش خورده به دست هنرمندان، تنها بخشی از دیدنی های خانه ستوده چالشتری بوده که در قلعه چالشتر واقع شده است. این بنای تاریخی شهرکرد که در اوایل قرن چهاردم و حوالی سال 1323 هجری قمری مصادف با اواخر حکومت قاجار ساخته شده، در حقیقت بخش حاکم نشین و اندرونی قلعه چالشتر بوده است. در حال حاضر این ساختمان و مجموعه تاریخی شهر زیبای شهرکرد به سه موزه مهم اختصاص یافته است: موزه مردم شناسی، کار و زندگی و آثار سنگی. بخش های مختلف این موزه با کتیبه ها، سنگ نبشته ها، ابزار آلات کشاورزی، وسایل زندگی، لباس های روستایی یکی از دیدنی ترین قسمت های سفر به شهرکرد هست.

قلعه چالشتر

برای دیدن این قلعه زیبا باید به پنج کیلومتری شهرکرد بروید و از معماری زیبای آنکه تلفیقی از معماری اروپایی و قجری است، لذت ببرید. این قلعه از لحاظ باستان شناسان یک اثر بی نهایت جذاب و عالی بوده که هنر معماران و حجاران را به نمایش گذاشته است. این قلعه با نام قلعه خدا رحم خان نیز مشهور می شناسند.

پارک ملی تنگه صیاد

در کنار طبیعت بکر و زیبای شهرکرد وجود یک پارک ملی به وسعت بیست و هفت هزار هکتار با دویست و پنجاه گونه گیاه، نعمتی است برای گردشگران و عشاق طبیعتگردی. این پارک که در جاده شهرکرد-اصفهان قرار گرفته است، دارای چشم اندازی بی نهایت زیبا و رویایی بوده که آب و هوای معتدل و دره های خیال انگیزش هوش از سر می برد. برای سود بردن از سکوت دل انگیز پارک ملی تنگه صیاد و استفاده از انواع گون و گیاهان چند ساله علفی باید پانزده کیلومتر از شهرکرد فاصله بگیرید و مناظری را تجربه کنید که بعضی از آن ها در خیال هم نمی گنجند.

دیدنی های دیگر منطقه زیبای شهرکرد

شهرکرد با قدمت تاریخی و طبیعت بی نظیر به قدری دیدنی دارد که توصیف و شرح همه آن ها از حوصله خارج است و شاید احتیاج به کتابی دارد با عنوان دیدنی های سفر به شهرکرد. اما برای گردشگرانی که با فراغ و بال و فرصت فراوان سفر به شهرکرد را انتخاب می نمایند، تنها به بردن نام مکان های دیدنی دیگر این شهر زیبا اکتفا می کنیم. از دیگر دیدنی های این شهر که به نظر یکی از کهن ترین سرزمین هایی است که بشر برای سکونت خود برگزیده می توان به موارد زیر اشاره نمود: غار تنگه حراجی، منطقه بازفت، امامزاده سبز پوش، مسجد جامع هرچگان، سقاخانه ارباب میرزا، امامزاده عبدالله سورک، قلعه صمصام السلطنه، کوه غارون و روستای سورک.

سخن آخر

اگر علاوه بر لذت بردن از یک طبیعت زیبا و دیدنی، به آثار تاریخی و باستانی هم علاقه دارید، مقصد بعدی شما، سفر به شهرکرد خواهد بود، شهری زیبا، دیدنی و قدیمی با طبیعتی بی نظیر و مکان های تاریخی و باستانی.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: همگردی
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5212

به "آشنایی کوتاه و مختصر با جاهای دیدنی شهرکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کوتاه و مختصر با جاهای دیدنی شهرکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید