اولین موزه ایران به دستور چه کسی تاسیس شد؟

به گزارش بانیما، موزه مکان مناسبی برای ثبت خاطرات افراد، کشور ها و دنیا است و از دید دنیایان اهمیت خاصی دارد.

اولین موزه ایران به دستور چه کسی تاسیس شد؟

اولین موزه ایران به دستور ناصرالدین شاه تاسیس شد در اصل کار موزه با آغاز کار و تاسیس کاخ موزه ناصرالدین شاه در کاخ گلستان آغاز شد. این موزه در پی تخریب قسمتی از ساختمان های سمت شمال کاخ تاسیس شد.

اعتماد السلطنه در توصیف موزه چنین می نویسد: موزه به اصطلاح اهالی فرهنگ، عبارت از مکان و محلی که مخزن آثار قدیم و اشیاء بدیعه و نفایس و مستظرفات دنیاست و از هر تحفه و یادگاری که در آن مخزون و موضوع است. اهل علم و اطلاع کسب فایدتی و کشف سری می کنند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنایع و حرف آن و رسوم و آداب معمول آن ایام و عادات و طوایف آن باخبر می گردند و می توان گفت که موزه مقیاس شعور و مقدار عقول و درجه افهام اصناف است. مسائل لاینحل در اینجا حل می گردد و بر معلومات تاریخی شهود اقامه می کند.

کتابخانه ای هم در کنار کاخ موزه ناصرالدین شاه قرار داشت. اعتماد السلطنه درباره این کتابخانه هم نوشته است:کتابخانه در جنب موزه مبارکه همایونی است که چندین هزار جلد کتاب خطی و چاپی از کتب معتبر قدیم و تازه در آن هست.

در طی سالیان بعد بخشی از مجموعه موزه از آن جدا شد. در زمان ناصرالدین شاه به دلیل سرقتی که در آنجا انجام گرفت، جواهرات سلطنتی که ابتدا در ویترین ها بود به مخزن هایی در زیرزمین و سپس به موزه جواهرات در بانک مرکزی منتقل شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16810

به "اولین موزه ایران به دستور چه کسی تاسیس شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین موزه ایران به دستور چه کسی تاسیس شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید