ایران؛ رهبر بهداشتیِ منطقه مدیترانه شرقی

به گزارش بانیما، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان این که زیرساخت های بهداشتی در ایران مدرن شده و ایران در منطقه و جهان یک نمونه محسوب می گردد، گفت: ایران یک رهبر بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی است.

ایران؛ رهبر بهداشتیِ منطقه مدیترانه شرقی

به گزارش خبرنگاران، دکتر تدروس ادهانوم گبریسوس - دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی که به میزبانی تهران برگزار گردید، با بیان اینکه ایران یک رهبر بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی است، گفت: در حوزه مراقبت های بهداشتی اولیه ایران اقداماتی مانند حمایت از بهداشت مادر و کودک و کنترل بیماریها انجام داده است. سازمان بهداشت جهانی از تعهد دولت آقای روحانی برای مهیا کردن بهداشت و بیمه بهداشت برای کلیه شهروندان به وسیله طرح تحول سلامت استقبال می نماید.

وی اضافه کرد: زیرساخت های بهداشتی در ایران مدرن شده و ایران در منطقه و جهان یک نمونه محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه جمعیت ایران در حال مسن شدن است، گفت: سازمان بهداشت جهانی آماده یاری به ایران برای پایدار کردن وضعیت بهداشتی اش است.

تدروس ادامه داد: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که بین سال های 2000 تا 2015 افرادی که در معرض هزینه های بهداشتی قرار گرفتند به بیش از 40 درصد افزایش یافته اند. بنابراین نیازمند تعهد سیاسی در زمینه بهداشت هستیم. سازمان بهداشت جهانی آماده است که به کشورهای منطقه اعم از افغانستان، پاکستان، ایران و غیره برای اجرای بسته طرح های مربوط به اقدامات بهداشتی یاری کند. باید توجه کرد که مراقبت های بهداشتی اولیه بسیار مهم است. امیدواریم نرخ مرگ و میر مادران و بچه ها در منطقه مدیترانه شرقی کاهش یابد. یکی از راهکارهای این موضوع توسعه سیستم های مراقبتی و پرستاری است. ما معتقدیم که تمامی نظام های بهداشتی نیازمند بیمارستان های با کیفیت با پرسنل ماهر هستند و ما در این زمینه به کشورها یاری می کنیم. در منطقه مدیترانه شرقی بیماری های غیرواگیر تلفات زیادی می گیرند که این موضوع قابل قبول نیست. همچنین در این منطقه مصرف دخانیات در حال افزایش است.

تدروس همچنین گفت: ما مسائل مختلفی را در حوزه بهداشت منطقه پیش رو داریم و برای موفقیت و رسیدن به اهداف توسعه پایدار باید به تخصص و حمایت سازمان بهداشت جهانی تکیه کنیم. ما باید برای تحقق سه موضوع را اعم از کاهش مرگ و میر نوزادان، تقویت پرسنل بهداشتی و مهیا کردن بهداشت برای تمام افراد جامعه اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگاران، در ادامه این اجلاس احمد المنظری - رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: یک سال از زمان برگزاری کنفرانس سالانه دفتر مدیترانه شرقی در خارطوم می گذرد، اما هنوز با چالش های زیادی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت سال جاری با شعار سلامت برای همه توسط همه در ایران برگزار می گردد که با توجه به تغییرات منطقه ای، اهمیت ویژه دارد. بهداشت همیشه مقدم و مورد تاکید است و امیدواریم که بیانیه تهران بتواند باعث تقویت پوشش همگانی سلامت در کشورها گردد.

المنظری اضافه کرد: منطقه ما دارای تمدن و فرهنگ کهن و همچنین ثروت های زیادی است، اما با بحران های زیادی از جمله بحران های سیاسی روبرو است که این ممکن است موجب ایجاد مشکل در ارائه خدمات بهداشت و درمان گردد. در طول سال های گذشته از مراکز بهداشتی زیادی در سطح منطقه بازدید کردم که مسائل زیادی داشته اند و گیرندگان خدمات با محدودیت هایی روبرو بوده اند.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به وضعیت ناگوار بهداشتی در سطح منطقه، ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار داریم که باید وضعیت بهداشتی را با انجام کارهای بزرگ و رفع کردن چالش ها، اصلاح کنیم.

رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: خوشبختانه کمیته حصبه دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت حصبه در ایران وجود ندارد و ایران توانسته سرخک و سرخجه را ریشه کن کند که باید به این کشور تبریک گفته و از همه دست اندرکاران این حوزه ها، تشکر کنیم.

المنظری تاکید نمود: برای اهداف 2023 نقشه هایی ترسیم شده و کوشش های زیادی صورت گرفته تا گام های عملی برای تحقق این اهداف برداریم. براساس وظیفه کاری، اخلاقی و انسانی و فرمایشات پیامبر اکرم (ص)، مومن برای مومن مانند یک بنیان محکم است و به قول سعدی شاعر ایرانی بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند بنابراین باید با همیاری و همکاری، در راستای اهداف 2023 کوشش کنیم تا همه شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی بدون تبعیض و محدودیت، بهره مند شوند.

رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: دیروز مذاکرات بسیار خوبی با کشورهای مختلف داشتیم و در روزهای آینده نیز موضوعات مهم بهداشتی مورد آنالیز قرار می گیرد، اما در این دوره از اجلاس، از ادوات الکترونیکی برای حفظ محیط زیست بهره مند خواهیم شد و امیدواریم که با همکاری همه کشورهای عضو بتوانیم در راستای تحقق شعار سلامت برای همه توسط همه گام برداریم.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5639

به "ایران؛ رهبر بهداشتیِ منطقه مدیترانه شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران؛ رهبر بهداشتیِ منطقه مدیترانه شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید