این منطقه معدن استعدادهای فوتبالی است

به گزارش بانیما، سال ها به عنوان یکی از چهره های سرشناس فوتبال و نام های شناخته شده ورزش ایران بر مسند ورزش منطقه 9 نشسته بود.

این منطقه معدن استعدادهای فوتبالی است

خبرنگاران-مهدی اسماعیل پور: محمد مؤمنی، ستاره سابق فوتبال ایران و بازیکن ملی پوش استقلال از سال 1386 تا 1396 به مدت 10 سال رئیس اداره تربیت بدنی شهرداری منطقه 9 بود. یک دهه حضور در منطقه 9 موجب شده تا او شناخت خوبی از این محدوده داشته باشد. آقای گل اسبق فوتبال ایران بر این باور است منطقه، پتانسیل و ظرفیت های بسیار دارد که بخش های زیادی از آن مغفول مانده و مورد استفاده قرار نگرفته است. با مؤمنی درباره منطقه 9 و معایب و محاسن آن به ویژه در بخش ورزش محله ها به گفت وگو نشستیم.

با توجه به شناختی که از حضور 10 ساله در منطقه 9 کسب نموده اید، یک تعریف و نمای کلی از این محدوده شهر تهران به ما می دهید؟

منطقه 9 محدوده بسیار زیبایی است که در حوزه های مختلف ظرفیت های بسیار عظیم و عظیمی دارد. هرچند متأسفانه در بسیاری از موارد این ظرفیت و توانایی ها مغفول مانده و از پتانسیل بسیار بالای منطقه به خوبی استفاده نشده است. میدان آزادی، فرودگاه مهرآباد و باشگاه ها و مراکز نظامی مانند نیروی زمینی، مراکز و نقاط بسیار مهم و تأثیرگذاری هستند که همگی در این محدوده قراردارند، اما از ظرفیت آنها به ویژه میدان آزادی و فرودگاه مهرآباد به خوبی استفاده نشده است. در زمینه اماکن مذهبی هم امامزاده عبدالله (ع) را داریم. در مجموع منطقه ای بسیار خوب و جالب است که اهالی بسیار خوب و خونگرم و فعال در آن زندگی می نمایند.

عظیم ترین نقطه ضعف این منطقه از دیدگاه شما چیست؟

از دیدگاه من عظیم ترین مشکل و مهم ترین ضعف این منطقه، نظامی بودن آن است. بخش زیادی از مساحت منطقه 9 را مراکز نظامی و فرودگاه مهرآباد پوشانده است. این موضوع سبب شده تا برای انجام کارهای عمرانی مانند ساخت مراکز ورزشی و تفریحی با مشکل عظیمی به نام کمبود زمین و فضای مناسب روبه رو باشد. از سوی دیگر، موجب شده تا در بعضی از جاهای محله، بافت مسکونی و جمعیت فشرده و متراکمی را ببینیم. البته به گمانم می توان با تعامل و همکاری با مراکز نظامی و فرودگاه مهرآباد تا حدودی این موضوع را مدیریت کرد و از ظرفیت و امکانات ورزشی و تفریحی آنها از جمله پایگاه یکم شکاری یا باشگاه نیروی زمینی برای بالا بردن سرانه ورزشی و تفریحی منطقه استفاده کرد.

شما باید شناخت خوبی از محله های مختلف منطقه داشته باشید. از دیدگاه شما کدام محله متمایزتر است؟

همه محله های منطقه 9 محله های خوبی هستند و اهالی خوبی دارند. مردم منطقه 9 به واقع انسان های خونگرم و مشارکت پذیری هستند، اما اگر بخواهم تنها یک محله را انتخاب کنم باید از محله مهرآباد نام ببرم. اهالی این محله همواره در همه برنامه ها و مسابقات حضور و فعالیت حداکثری داشتند و به اصطلاح همواره پای کار بودند.

به موضوع تخصصی شما یعنی ورزش می رسیم. چرا سرانه ورزشی در منطقه 9 پایین است و برای رفع کردن این مشکل چه کارهایی می توان انجام داد؟

همان گونه که اشاره کردم، مشکل اصلی منطقه نبود فضا و زمین برای اجرای طرح های عمرانی از جمله در بخش ورزش است. اگر زمین و فضایی هم پیدا گردد، با توجه به اینکه قیمت زمین بسیار بالا است، شهرداری امکان و توان خرید و تملک آن را ندارد. باور دارم تنها راه چاره، استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه است. چند باشگاه فوتبال مانند نیروی زمینی و هما در منطقه وجود دارد و شهرک و پایگاه های نظامی هم از امکانات خوبی برخوردار هستند که با تعامل و همکاری دوجانبه می توان از ظرفیت و امکانات آنها برای توسعه و گسترش ورزش منطقه استفاده کرد. از سویی دیگر، ما 4 زمین فوتبال شامل یک زمین فوتبال عظیم و استاندارد و 3 زمین کوچک در میدان فتح داشتیم که حدود 5 سال پیش برای اجرای یک طرح عمرانی تعطیل شدند و با بازگشایی دوباره باید این زمین ها فعال شوند.

بعضی از این چهره ها مانند گروسی می گفتند حاضرند رایگان به بچه های منطقه فوتبال آموزش دهند البته به شرطی که زمین و امکانات به شکل رایگان در اختیارشان قرار بگیرد. چرا از ظرفیت سلبریتی ها در توسعه ورزش و فوتبال منطقه استفاده نشد و نمی گردد؟

اتفاقاً آقای موسوی لاری، شهردار منطقه، خود آدم فوتبالی و فوتبال دوستی است، اما ما در مجموعه ای کار می کنیم که یکسری قوانین و قواعدی دارد که باید در چهارچوب آنها فعالیت کنیم. همین قوانین و قواعد و ملاحظات اجازه نمی دهد که زمین های فوتبال چمن مصنوعی و دیگر امکانات را به شکل رایگان در اختیار چهره های ورزشی محله ها قرار دهیم.

با توجه به اینکه خودتان در حوزه ورزش و به ویژه فوتبال کارشناس هستید، در بین اهالی منطقه با استعداد خاصی هم برخورد داشتید که پتانسیل ستاره شدن را داشته باشد؟

در بین ساکنان منطقه افراد با استعداد زیادی را دیدم که اگر به شکل حرفه ای و تخصصی دنبال ورزش بروند، می توانند پیروز باشند. در محله های هاشمی و استاد تعیین و سی متری جی و مهرآباد و دستغیب، هوشیار، سرآسیاب، امامزاده عبدالله(ع) می توان استعدادهایی کشف کرد و فوتبالیست های خوبی پرورش داد که در آینده از استقلال و پرسپولیس و تیم ملی سردربیاورند. این کار و وظیفه برعهده مربیان و مدرسان فوتبال است که در بخش ورزش حرفه ای، کار و سرمایه گذاری می نمایند. اینجا پر از استعدادهای ورزشی است در واقع می توان گفت معدن استعدادهای فوتبالی است که احتیاج به توجه و دیده شدن دارند.

  • کسب مهارت در زمین خاکی

چهره های سرشناس و قدیمی فوتبال منطقه از جمله محسن گروسی و مرتضی کرمانی مقدم از تخریب شدن زمین های خاکی یا تعطیلی زمین های قدیمی و معروفی مانند زمین ارم گلایه دارند و ناراحت هستند. مؤمنی در این باره می گوید: بخش زیادی از این زمین های خاکی مانند زمین ارم، مالک خصوصی داشتند و حفظ آنها در اختیار و تصمیم شهرداری نبود. از سویی دیگر، به جای زمین های خاکی، زمین های چمن مصنوعی ایجاد شده است که خیلی بهتر از زمین های خاکی هستند. خوبی زمین های خاکی که ما در آنها فوتبالیست شدیم این بود که به سبب شرایط سختی که داشت، یاری می کرد تا خودمان مهارت هایی مانند استپ کردن و حمل توپ و سانتر و شوت زدن را یاد بگیریم. وقتی در زمین خاکی این کارها را انجام بدهید، طبیعی است که در زمین چمن راحت تر می توانید بازی کنید. در زمان ما فوتبال به شکل سنتی بود و هنوز سیستماتیک نشده بود و چیزی به نام مدرسه فوتبال نداشتیم. برای یادگیری فوتبال و فوتبال بازی کردن، زمین چمن خیلی بهتر و راحت تر از زمین خاکی است و به گمانم تبدیل زمین های خاکی به چمن مصنوعی موجب پیشرفت فوتبال می گردد. اکنون اینکه چرا از فوتبال مانند گذشته استقبال نمی گردد، دلیلش را باید در جای دیگر جست وجو کرد. این موضوع دلایل فرهنگی و اجتماعی دارد و از سوی دیگر، بر روی این موضوع کارهای تبلیغاتی بسیاری که بچه ها و خانواده ها را جذب کند، انجام نمی گردد.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11973

به "این منطقه معدن استعدادهای فوتبالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این منطقه معدن استعدادهای فوتبالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید