با تعدادی از برترین نان های دنیا آشنا شویم

به گزارش بانیما، وقتی نام نان را می شنوید، بدون تردید تعدای از نانهای مرسوم کشور خود یا شاید چند کشور دیگر را بیاد بیاورید. اما، شاید هیچگاه به این فکر نکرده باشید که کشورهای مختلف دارای نانهای متفاوتی هستند که هر کدام روش پخت، خمیر و مزه خاص خود را دارند. جالب است بدانید شخصی به نام ویلیام روبل (William Rubel) کتابی درباره نان های معروف دنیا دارد به نام نان: یک تاریخ دنیای و این شخص یک مورخ نان است. او در این کتاب آورد: تعریف نان اساسا همان چیزی است که در هر فرهنگی آمده و لزومی ندارد که با آرد خاصی تهیه شده باشد. با ما در مقاله برترین نان های دنیا همراه شوید تا شما را با تعدادی از بهترین نان های دنیا آشنا کنیم.

با تعدادی از برترین نان های دنیا آشنا شویم

فهرست مطالب

تاریخچه ناننان دمپر (Damper bread)نان پنیرینان شائوبینگ (Shaobing)نان پوپوسا (Pupusa)خاچاپوری (khachapuri)نان چاودار سیاه (Dark Rye Bread)نان سودا (Irish Soda Bread)کاره پان (Kare pan)بولانی (bolani)لوچی (Luchi)بیگل مونترآلی (bagel)نان سنگک (Sngak)پان کوبانو (pan Cubano)اینجرا (injera)نان جو سبوس دار سیاه (Black Bread)پاراتا (Paratha)سیاباتا (Ciabatta)بامی (bammy)لواش (Lavash)مارکوتا (marraqueta)لیبا (libba)باگت (Baget)پای بائو (Pai bao)روتی گامبانگ (roti gambang)

تاریخچه نان

شکارچی های صحرای سیاه اردن، خمیر نان خود را با ریشه سطحی بعضی گیاهان به نام تجه تهیه می کردند و هر کسی در خانه خود یک نانوا داشت. آداب پخت نان، تهیه خمیر و مزه دار کردن این قوت غالب هم البته دچار تغییرات فراوانی شد. تفاوت در تهیه خمیر، پخت نان و مزه ها از زمین تا آسمان است. بطور مثال، لواش ارمنی تنها 30 ثانیه در تنور قرار می گیرد اما، نان چاودار در منطقه وست والن آلمان یک شبانه روز کامل بخار پز می شود.

نان دمپر (Damper bread)

شاید امروزه در استرالیا نتوانید یک نان دمپر سنتی با مزه و طعم بی نظیرش را به سادگی فراهم کنید، چرا که در حال حاضر نانواها، خمیر این مورد از نان های معروف دنیا را با شیر، کره و مخمر شیمیایی تهیه می نمایند و مزه آن شبیه به بسیاری دیگر از نانهای دیگر کشورهای دنیا شده است. اما، در فرهنگ غذایی استرالیا خمیر دمپر از ترکیب بسیار ساده نمک، آرد و آب تهیه شده و پخت آن روی خاکستر یا تابه چدنی و گاهی هم کشیدن این خمیر به سیخ صورت می گرفت.

نان پنیری

تبدیل سم مهلک سیانور به یکی از برترین نان های دنیا تنها از دستان هنرمند نانواهای بومی آمریکای جنوبی ساخته است. در این سرزمین، گیاهان کاساوا را که نشاسته آنان مملو از سم سیانور است، با روشی سنتی که ریشه در فرهنگ غذایی این بومیان دارد، تبدیل به خمیر می نمایند. بومی ها با دقت فراوان و تکرار فرایند خیساندن، فشردن و خشکاندن خمیر نانی را تهیه می نمایند که یک رول پنیری است با داخلی نرم و رویه ای ترد و مزه ای که به ترشی می زند.

نان شائوبینگ (Shaobing)

نانواهای شمال چین خمیری که از آرد گندم تهیه شده را با چرخاندن و ضربه زدن بقدری نازک می نمایند که وقتی محصول نهایی عرضه می شود، نانی خوشمزه و ترد با لایه های لطیف درونی است که گاهی 18 لایه دارد. برای مزه دار کردن این مورد از بهترین نان های دنیا، نانواها گاهی از مواد میانی شیرین یا گوشت دودی استفاده می نمایند. خمیر کنجد سیاه و فلفل سیچوان از دیگر مواد افزودنی ها به این خوردنی خوش طعم هستند.

نان پوپوسا (Pupusa)

شاید یکی از کهن ترین نانهای کشف شده دنیا، همین پوپوسا در کشور السالوادرو بوده که به نوعی نماد ملی این کشور هست. در کندوکاوهای محوطه باستانی خویا د سرن که در حال حاضر یکی از میراثهای ثبت شده یونسکو است، یکسری وسایل آشپزی کشف شد که شبیه ابزار پخت و پز پوپوسا بودند. این وسایل متعلق به 600 سال پیش در شهر دفن شده مایا کشف شدند. خمیر این مورد از نان های معروف دنیا از ذرت تهیه می شود و مواد میانی خوشمزه ای چون لوبیای تند، پنیر و گوشت طعم بی نظیری دارد.

خاچاپوری (khachapuri)

درباره این نان و اهمیت آن در فرهنگ گرجستان ذکر این نکته کافی است که خاچاپوری معیاری هست برای رفاه مالی. این مورد از برترین نان های دنیا که شکلی گهواره ای دارد، با پنیر تازه ایمرولی و رویه سولقونی تهیه می شود. سازمان حفاظت ملی میراث فرهنگی کشور گرجستان از این نان سنتی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس نام برد. هنگام میل کردن خاچاپوری بهتر است گوشه های ترد آن را جدا کنید و به مواد میانی بزنید تا مزه بی نظیر این مورد از برترین نان های دنیا را خوب حس کنید.

نان چاودار سیاه (Dark Rye Bread)

با آرد چاودار تیره خمیری تهیه می شود. این خمیر در داخل یک تابه فلزی گذاشته شده و در زمین گرم چشمه های آب گرم فراوان این منطقه دفن می شود. 24 ساعت بعد، یکی از خوشمزه ترین نانهای طبیعی دنیا آماده خوردن است. بهترین نان چاودار کشور ایسلند را می توانید در شهر چشمه های آب گرم، لوگاروانت (Laugarvatn) میل کنید و لذت ببرید.

نان سودا (Irish Soda Bread)

کمی سیب زمینی در کشور ایرلند باعث شد که ایرلندی های فقیر شده رو به تهیه نوعی نانی بیاورند که از شیر ترش، جوش شیرین و آرد گندم تهیه می شد. تخمیر شیمیایی باعث می شود نانهای امروزی با ترکیبی انفجاری و در اثر ورود هوا پف نمایند و ظاهر بهتری داشته باشند. این مورد از بهترین نان های دنیا که در فرهنگ غذایی ایرلند نوستالژیک است، با کره شور ایرلندی میل می شود.

کاره پان (Kare pan)

کاره پان من نام ابرقهرمانی ژاپنی است که با شلیک کاره پان های داغ خدمت افراد شرور می رسد؛ این یعنی محبوبیت این نان در فرهنگ غذایی این کشور. خمیر تخمیر شده این مورد از بهترین نان های دنیا در آرد سوخاری غلطانده و در روغن غوطه ور خوب سرخ می شود. با مواد میانی، مزه این نان تغییر می نماید و تبدیل به اسنکی بسیار لذیذ و خوشمزه می شود.

بولانی (bolani)

خمیر ترد با حبابهای طلایی که داخل آن با عدس یا اسفناج و سیب زمینی پر می شود، یکی از لذیذترین مزه های دنیا را تشکیل می دهدکه کار نانواهای افغان است. البته افزودن پیازچه تازه و بعضی سبزیجات محلی، بولانی را محبوب تر می نماید. برای ترد شدن خمیر رویه، در مرحله آخر این مورد از نان های معروف دنیا را در روغن سرخ می نمایند.

لوچی (Luchi)

خمیری از گندم که در روغن داغ سرخ می شود، چنان عطر و بویی در خیابانهای بنگلادش را می اندازد که می توان فهمید صبحانه یعنی نان لوچی. مردم بنگلادش اغلب لوچی را با کاری سیب زمینی سفید می خورند.

بیگل مونترآلی (bagel)

شاید نانواهای نیویورکی نان بیگل را نانی انحصاری برای سرزمین خود بدانند اما، نانوایی فیرماونت بیگل از سال 1919 میلادی با پارویی دراز و چوبی در کنار تنوری که با چوب می سوخت، نوع مونترآلی بیگل را به بازار عرضه کرد که بسیار خوشمزه شد. خمیر بیگل با عسل و تخم مرغ ترکیب گشته و حلقه های دست ساز خمیر در آب و عسل جوشانده می شوند. سپس، این مورد از نان های معروف دنیا را در تنور مخصوص مونترالی خوب می پزند.

نان سنگک (Sngak)

خمیر گندم سبوس دار توسط دو نانوای زبردست تبدیل به یکی از برترین نان های دنیا می شود. اگر سنگک را تازه تهیه کنید، می توانید از رویه ترد و مغز نرم آن لذتی دوچندان ببرید. در فرهنگ ایرانی سنگک را با پنیر شور و سبزی تازه می خورند.

پان کوبانو (pan Cubano)

کوبایی های ساکن فلوریدا در قرن نوزدهم به عنوان مخترع این مورد از بهترین نان های دنیا شناخته می شوند که در ساندویچی ها کاربرد دارد و چربی آب شده گوشت، چنان مزه لذیذ و بی نظیری به آن می دهد که از هاوانا تا میامی عاشقان فراوانی دارد. خمیر این مورد از بهترین نان های دنیا دارای شکافی است که با پنیر، گوشت تازه یا هر نوع غذای دیگری پر می شود. نانواهای ماهر و حرفه ای، در خمیر نان یک برگ نخل داخل نموده تا بعد از پخت یک شکاف در درونش باقی بماند.

اینجرا (injera)

کشور اتیوپی و البته کشورهای اریتره و سومالی دارای فرهنگ غذایی خاصی هستند که مملو از خورشهای چرب و سسهای خوشمزه است. این نان که گاهی کاربرد قاشق و چنگال را دارد، یکی از باستانی ترین نانهای این منطقه است که طعم غذاها را بهتر می نماید. خمیر این مورد از نان های معروف دنیا از تخمیر گیاهی باستانی تهیه می شود که کمی شور است. خمیر کهنه به این خمیر تازه افزوده می شود تا ماندگاری چند روزه پیدا کند.

نان جو سبوس دار سیاه (Black Bread)

یکی از بی مثال ترین شمال آلمان، جو سبوس دار سیاه است که خمیر آن از آرد چاودار خالص تهیه می شود و در نانوایی، به مدت 24 ساعت در تنوری داغ با بخار پخته می شود. این طرز پخت باعث آزاد شدن قند چاودار شده و نانی شیرین و خوشمزه را تحویل می دهد. جالب است بدانید در منطقه وست فالن این نوع نان دارای صندلی ویژه ای است. قدیمی ترین نانوایی ارائه دهنده این نوع نان، از سال 1570 میلادی با همین روش در شهر زوئست فعالیت دارد.

پاراتا (Paratha)

در متنی قدیمی به زبان سانسکریت به پاراتا اشاره شده است. خمیر پاراتا از آرد گندم درست شده و روی یک لایه چربی پیچیده می شود. بسته به اینکه نوع مغزدار یا ساده آن را میل می کنید، مزه متفاوتی را تجریه خواهید کرد.

سیاباتا (Ciabatta)

یکی از برترین نان های دنیا همین سیاباتا است که در سال 1980 میلادی وارد فرهنگ غذایی کشور ایتالیا شد و صندلی ثابتی را در آن پیدا کرد. یک نانوای ایتالیایی به نام آرنالدو کاوالاری (Arnaldo Cavallari) وقتی از دست نانهای باگت که همه فروشگاه های ایتالیایی را تسخیر نموده بودند به ستوه آمد، تصمیم گرفت نانی سفت ابداع کند که ریشه در سنت و فرهنگ سرزمین خودش داشته باشد و به قیمت پایین تری هم بفروش برسد.

بامی (bammy)

خمیر بامی از کاساوای رنده شده و الک شده در حلقه های فلزی تهیه می شود تا اثر سیانور از بین برود؛ کاری حرفه ای که فقط از دست نانواهایی حرفه ای بر می آید. این کیک ها که در تابه سرخ می شوند، علاوه بر اینکه خود دارای مزه ای منحصر بفرد هستند، در کنار غذاهای دریایی این منطقه یک مکمل بی نظیر بحساب می آیند.

لواش (Lavash)

چسباندن خمیر نازک این نان به داخل تنور داغ مخروطی شکل کاری است هنرمندانه که فقط از دست نانواهای زبر دست بر می آید. زنان ارمنی روی کوسن های پر شده با پشم دور هم می نشینند و خمیر را چانه می گیرند. اغلب زنان قدیمی ارمنی در نانوایی دستی دارند. مادران ارمنی روی شانه عروس و داماد لواش می گذارند تا برکت به زندگی آنها وارد شود.

مارکوتا (marraqueta)

تلاقی فرهنگی بین مردمان کشور شیلی و مهاجرانی که در قرنهای 19 و 20 راهی این مملکت شدند، خمیری از گندم را تبدیل به نانی چهار بخشی کرد که دارای رویه های خوشمزه و بی نظیری است. مارکوتا دارای داخلی نرم و پفی و رویه ای ترد بوده که در ظرف آبی میان تنور می پزد. در فرهنگ شیلی مثلی وجود دارد که برای نشان دادن کودک ثروتمند بکار می رود: او با یک مارکوتا در دستش متولد شده است. نانواهای شیلی این نان را با سلیقه غذایی مردمان این سرزمین تطبیق داده اند.

لیبا (libba)

خمیری از گندم بر روی خاکستر زغال نیم سوز تبدیل به رویه ای قهوه ای ترد می شود که غذای اصلی قبایل باده نشین در صحراهای بی انتهای مصر است. البته، بعضی از این قبایل روشهای جدیدتری برای پخت لیبا یافته اند و خمیر آن را بر روی صفحه ای فلزی بر روی آتش می گذارند.

باگت (Baget)

مشهورترین نان اروپایی که به قول مکرون قابلیت ثبت در یونسکو را دارد، باگت فرانسوی است که طبق گفته های جیم شوالیه (Jim Chevallier) اولین بار در لیست یک نانوایی متعلق به 1920 میلادی مشاهده شد. فرانسوی ها بخش ترد و انتهایی باگت را مجزا ساخته و در حین پیاده روی میل می نمایند. نان باگت نمادی از فرهنگ کشور فرانسه بوده و شهرتش کم از برج ایفل نیست.

پای بائو (Pai bao)

تکنیک تانگژونگ در نانوایی های هنگ کنگ برای پخت پای تائو توانسته تا نانی نرم که چند روز رطوبت خود را حفظ می نماید، تحویل مشتریانی دهد که طعم و مزه شیر آن، زیر زبانشان باقی میماند. برای پخت نرم ترین و پوک ترن نان کشور هنگ کنگ، نانواها آرد پخته شده و آب را به خمیر گندم اضافه می نمایند تا یکی از خوشمزه ترین نانهای این کشور پخته شود.

روتی گامبانگ (roti gambang)

شکر و دارچین با بیسکویت های پنیری و کوکی های ادویه دار و رویه ای از ایدام یا گودا، تلفیقی از فرهنگ غذایی قدیمی اندونزی و استعمار هلندی است تا محبوب ترین نان این کشور بوجود بیاید.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: همگردی
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11485

به "با تعدادی از برترین نان های دنیا آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تعدادی از برترین نان های دنیا آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید