بعضی مدیران خوزستان تحت تعقیب قرار گرفتند

به گزارش بانیما، معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه در ارتباط با موضوع آب در خوزستان شاهد ارتکاب اعمال مجرمانه ای شدیم که فراتر از ترک فعل و مسامحه بود، گفت: از مدیران گذشته ادارات ذی ربط افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند.

بعضی مدیران خوزستان تحت تعقیب قرار گرفتند

به گزارش تسنیم، رضا خشنودی در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در مورد اقدامات دادستانی و قوه قضاییه در ارتباط با موضوع آب خوزستان گفت: بعضی از این چالش ها ریشه طبیعی دارد که مربوط به کاهش نزولات آسمانی و گاهی اوقات ناشی از بارش نزولات آسمانی است.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم اضافه نمود: بخشی از این موضوع ناشی از سوءمدیریت ها، اهمال ها و ترک فعل هایی است که متاسفانه در استان خوزستان در زمینه جلوگیری و پیشگیری از بحران های پیش آمده، اجرا شده است.

وی توضیح داد: 25 تیرماه امسال پس از کاهش نزولات آسمانی و لزوم مدیریت بهینه منابع آبی که منتهی به محدود کردن آب های پشت سد کرخه و کارون شد، بعضی اعتراضات و تنش های اجتماعی صورت گرفت.

خشنودی گفت: حسب الامر ریاست قوه قضاییه و دادستان کل کشور، به همراه هیئتی از دولت راهی استان خوزستان شدم و در جلسه اول که در استانداری برگزار گردید، مسائل مورد نظر آنالیز و در جلسه ای با حضور مدیران استانی مصوبات خوبی اتخاذ گشت و همین مصوبات گره گشا بود و اجرای این مصوبات منتهی به کنترل و جلوگیری از تشدید بحران آب در خوزستان شد.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در ادامه توضیح داد: حق برخورداری منابع آبی چه برای تامین شرب و چه آب کشاورزی از حقوق عامه محسوب می گردد و استان خوزستان هم از منابع آبی قابل توجهی برخوردار است.

خشنودی گفت: حسب اطلاعی که دارم امروز در مورد تامین خسارت ناشی از سیل، به کشاورزان 230 میلیارد پرداخت شده و در مورد تجهیز زیرساخت ها برای برطرف مسائل مربوط به آب شرب و خسارات ناشی از سیل، 50 درصد از بودجه مصوب پرداخت و فرایند های اداری آن طی شده است.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم توضیح داد: با اهتمامی که به وجود آمده و عزمی که میان دستگاه های اجرایی و قضایی ایجاد شده، پیگیر خواهیم بود که این بودجه به شکل تعیین و تعیین و در محل مصوب هزینه گردد.

وی گفت: دادستان اهواز از باب وظیفه ای که در جهت صیانت از حقوق عامه دارد، این موضوع را در کارگروه استانی نظارت و پیگیری حقوق عامه مطرح خواهد نمود و به شکل تعیین پیگیر اجرای صحیح و موثر مصوبات خواهد بود.

خشنودی در مورد ترک فعل بعضی از مدیران در زمینه موضوع آب در خوزستان، اذعان کرد: متاسفانه در این زمینه شاهد ارتکاب اعمال مجرمانه ای شدیم که فراتر از ترک فعل و مسامحه بوده است.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه مشکل خوزستان مربوط به امروز نیست، گفت: استان خوزستان زیرساخت فرسوده و غیرکارآمدی برای انتقال فاضلاب اهواز دارد.

وی اضافه نمود: در مورد تامین آب شرب متاسفانه اقدام موثری در سال های گذشته صورت نگرفته است؛ این در حالی است که بودجه های قابل توجهی به این پروژه ها اختصاص داده شده، اما حسب آنالیز های اجرا شده بعضی از اعمال مجرمانه اجرا شده است.

خشنودی بیان نمود: از مدیران گذشته ادارات ذی ربط افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. در مورد ترک فعل های مجرمانه گزارش های مستدل و روشنی از دستگاه های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور و ناجا به دادگستری استان خوزستان رسیده که در حال آنالیز است.

وی با تاکید بر لزوم توجه مدیران به وظایف قانونی اظهار کرد: هر گونه ترک فعل، مسامحه و سهل انگاری در اجرای وظایف که منتهی به تضییع حقوق عمومی گردد، برای تعقیب اشخاص کافی است و قوه قضاییه در این زمینه عزمی جدی دارد و امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت دستورالعمل ترک وظایف قانونی مدیران، سوءمدیریت ها را تبدیل به مدیریت بهینه، کارآمد و هوشمند کنیم.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم گفت: احضار و بازداشت بعضی از مسئولان در مورد موضوع آب در خوزستان صورت گرفته و پرونده آن در حال رسیدگی است.

خشنودی بیان نمود: جلگه خوزستان از برترین و حاصل خیزترین جلگه های موجود در کشور است. امسال اوج احتیاجمندی و ضرورت عدم استفاده غیرضروری از آب را شاهد بودیم و نتیجه آن این می گردد که خروجی سد های کرخه و کارون را کاهش دهند.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم توضیح داد: این برنامه ریزی شده بود؛ اما بعضی از کشاورزانی که در راستا انتقال آب قرار دارند، از سد کرخه و دز تا دشت آزادگان و هورالعظیم بدون توجه به ممنوعیت کشت برنج، مزارع زیادی را قریب به 90 هزار هکتار را زیر کشت شلتوک برده بودند.

وی گفت: وزارت نیرو به سبب ضرورت، خروجی سد ها را کاهش داد و کشاورزان هم از طرفی برای تامین آب مزارع خود به آب احتیاج دارند؛ آنچه که غیرطبیعی و مجرمانه است، این است که این افراد مجوز برداشت آب از ادارات مربوطه را ندارند و خلاف مقررات قانونی و بدون تحصیل مجوز آغاز به نصب تاسیساتی می نمایند که باعث انتقال آب به مزارع آن ها می گردد.

خشنودی اسم کرد: همین امر سبب می گردد که آب به هورالعظیم، دشت آزادگان، سوسنگرد و آبادان و خرمشهر نرسد و این موضوع با خود فجایع دیگری را همراه دارد که از جمله آن تلف شدن دام های سنگین و گاومیش ها است به طوری که تعداد قابل توجهی از آن ها حسب گزارشاتی که واصل شده، تلف شدند.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم بیان نمود: از طرفی این موضوع سبب فعال شدن کانون های گرد و غبار می گردد و فجایع محیط زیستی از جمله نابود شدن آبزیان را همراه خواهد داشت.

خشنودی توضیح داد: در حال حاضر 160 هزار میلی متر در ثانیه خروجی آب در سد کرخه، کارون و دز است؛ طبیعتا این موضوع بحران آب را مرتفع نموده است؛ اما این نگرانی در سال آینده وجود دارد.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: فرارو
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16819

به "بعضی مدیران خوزستان تحت تعقیب قرار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی مدیران خوزستان تحت تعقیب قرار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید