بیمه جایگزین گارانتی تلفن همراه نیست

به گزارش بانیما، بعد از بالا رفتن قیمت تلفن همراه و کاهش ارائه گارانتی معتبر از سوی فروشندگان در بازار، مدتی است که فروشندگان تلفن همراه، خریداران را مجاب می نمایند تا دستگاه خود را در برابر سرقت، شکستگی، آب خوردگی و... بیمه نمایند. ولی آیا در نبود گارانتی های خوب و معتبر، بیمه تلفن همراه به سود کاربران است؟ آیا کاربران می توانند بخصوص در زمینه سرقت، از بیمه خسارت دریافت نمایند؟ ما به سراغ فعالان و کاربران تلفن همراه رفته و نظر آنها را درباره بیمه تلفن همراه جویا شده ایم.

بیمه جایگزین گارانتی تلفن همراه نیست

گارانتی معتبر

این روزها بحث بیمه تلفن همراه در زمینه هایی که گارانتی شامل آن نمی گردد (مانند سرقت، شکستگی، آب خوردگی، نوسانات برق و...)، داغ است، ولی بهتر است مصرف نمایندگان به جای بیمه به گارانتی ها بسنده نمایند.

ابوالفضل ناصری سخنگوی اتحادیه کشوری تلفن همراه با بیان مطلب فوق به ایران گفت: بعضی از شرکت های بیمه با اتحادیه ها یا فروشندگان مذاکره نموده و در صورت سرقت، شکستگی و... این موارد را به مصرف نماینده فرانشیز پرداخت می نمایند.

ناصری در پاسخ به این سؤال که به نظر می رسد دریافت خسارت بخصوص از بابت سرقت تلفن همراه از شرکت های بیمه بسیار سخت است، گفت: بیمه در هر صورت باید در سرقت و سایر موارد بیمه مربوطه جوابگو باشد ولی باید گفت به دلایلی شرایط دریافت خسارت از شرکت های بیمه سخت شده است.

وی با بیان اینکه تجربه یک شرکت بیمه نشان داده به دلیل سخت گیری نکردن در پرداخت خسارت ورشکسته شد و بیمه کالای دیجیتالی از جمله تلفن همراه را قطع کرد، اضافه کرد: چرا که متأسفانه عده ای به دروغ اعلام سرقت دستگاه تلفن همراه را کردند بنابراین شرایط برای دریافت خسارت سخت شده است.

سخنگوی اتحادیه تلفن همراه کشور در ادامه درباره اظهار دروغ بعضی از کاربران و مصرف نمایندگان تلفن همراه گفت: شرکت سامسونگ تعویض کابل و شارژر را برای خریداران محصولات خود به جز در ایران رایگان نموده، چرا که در کشور ما اظهار دروغ زیاد است به طوری که اگر فردی شارژر دختر خاله اش هم خراب می شد از این مسأله استفاده نموده و شارژر دریافت می کرد و آنقدر درخواست تقاضا در کشور ما برای تعویض کابل و شارژر بالا رفت که شرکت مربوطه این موضوع را حذف کرد. حال همین موضوع درباره سرقت تلفن همراه هم صدق می نماید و اظهار دروغ عده ای در سرقت تلفن همراه موجب شده خسارت دیدگان واقعی نیز نتوانند به راحتی به حق و حقوق خود برسند چرا که بیمه مستندات زیادی همچون وجود فیلم سرقت یا شکستن قفل و... را برای پرداخت خسارت آن هم با حکم و تأیید قاضی اخذ می نماید که اصولاً برای افراد تهیه این مدارک چندان آسان نیست.

ناصری با بیان اینکه خریداران باید هنگام بیمه کردن کالای دیجیتالی خود مانند تلفن همراه به مفاد قرارداد شرکت بیمه مربوطه دقت نمایند، اضافه کرد: توصیه می کنیم مصرف نمایندگان به گارانتی معتبر بسنده نمایند، چرا که بیمه جایگزین گارانتی معتبر نمی گردد.

نبود ضمانت اجرایی در بیمه کالای دیجیتال

از آنجایی که ارائه مستندات برای دریافت خسارت از بیمه از سوی مصرف نمایندگان سخت است بیمه تلفن همراه تنها به ضرر مصرف نماینده است.

افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیمکارت با بیان مطلب فوق به ایران گفت: بیمه بحثی جدا از گارانتی است و این دو نمی توانند همدیگر را پوشش دهند بنابراین هر کسی می تواند تلفن همراه یا هر وسیله الکترونیکی دیگر خود را بابت سرقت یا هر گونه خسارت احتمالی دیگر بیمه کند، ولی مصرف نماینده باید بداند که اگر کالای خود را بیمه کند خدمات پس از فروش دریافت نخواهد کرد از این رو این اقدام به نفع مصرف نماینده نیست.

وی اضافه کرد: خریداران باید بدانند اگر کالای خود را بیمه نمایند تنها خدمات اضافه ای است که خود مصرف نماینده به صورت اختیاری برای دریافت آن اقدام می نماید و تجربه نشان داده است مصرف نماینده نتوانسته از شرکت های بیمه خسارتی دریافت کند.

رئیس انجمن فروشندگان سیمکارت و تلفن همراه با بیان اینکه اگر در بیمه نامه تلفن همراه و... توجه کنید دقیقاً به مواردی که گارانتی پوشش نمی دهد اقدام نموده اند، گفت: وقتی شرکت بیمه لوازم الکترونیکی مانند تلفن همراه را بابت سرقت و... بیمه می نماید نباید برای پرداخت خسارت شرط و شروط بگذارد بنابراین خریداران و مصرف نمایندگان تنها باید خدمات پس از فروش معتبر دریافت نمایند و به این نوع موارد توجهی ننمایند چون واقعاً ضمانت اجرایی ندارد.

تضییع حقوق مصرف نماینده

مهدی رضایی یکی از فعالان بازار تلفن همراه نیز معتقد است بعضی از شرکت های بیمه موقع خرید با بعضی از فروشندگان قرارداد می بندند و موقع خرید از خریدار می خواهند که تلفن همراه خود را با پرداخت مبلغی برای شکستگی و خرابی و بخصوص سرقت بیمه کند.

رضایی گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم اگر خریدار تلفن همراهش به سرقت رود و دچار مشکل گردد به راحتی نمی تواند از بیمه خسارت بگیرد. این روزها سرقت تلفن همراه به دلیل گرانی نیز بسیار افزایش یافته و از این رو مصرف نمایندگان با ترغیب بعضی فروشندگان، تلفن همراه خود را بیمه سرقت می نمایند ولی فراهم کردن مستنداتی که بیمه می خواهد برای مصرف نمایندگان کار سختی است.

وی اضافه کرد: به طوری که خریدار با اینکه تلفن همراهش به سرقت رفته نمی تواند از بیمه استفاده کند بنابراین مصرف نماینده تنها با پرداخت مبلغ اولیه متضررتر شده است.

مهدی فنایی دیگر فعال حوزه تلفن همراه نیز معتقد است شرکت های بیمه مانند خودرو کالاهایی همچون تلفن همراه یا وسایل دیگر الکترونیکی را با دریافت پولی در برابر سرقت یا شکستگی و... بیمه می نمایند ولی تا جایی که می دانم شرایط دریافت خسارت از بیمه آسان نیست بنابراین بهتر است مصرف نمایندگان تنها به خدمات پس از فروش اکتفا نمایند.

فنایی اضافه کرد: واردنمایندگان که کالا را به کشور وارد نموده و به دست مصرف نماینده می رسانند، طبق قانون حمایت از مصرف نمایندگان موظف هستند نه تنها به خریدار کالا، 18 ماه خدمات پس از فروش ارائه دهند، بلکه باید تا 10 سال تأمین قطعات تلفن همراه را برای مصرف نماینده ضمانت نمایند از این رو بیمه کردن دستگاه های دیجیتالی معنایی ندارد.

این فعال اضافه کرد: از آنجایی که بعضی شرکت ها به دنبال برطرف مسئولیت از بحث گارانتی هستند و هنگام فروش به خریداران توصیه می نمایند تا کالای دیجیتالی خود را بیمه نمایند ولی در این میان تجربه نشان داده است حقوق مصرف نمایندگان ضایع می گردد به همین دلیل من به خریداران توصیه می کنم به جای بیمه برای گارانتی معتبر هزینه نمایند.

فاطمه اکبری یکی از مصرف نمایندگانی است که تلفن همراه خود را بیمه نموده است. اکبری با بیان اینکه به اصرار فروشنده تلفن همراه خود را بیمه کردم، چرا که فروشنده اصرار داشت اگر اتفاقی مانند سرقت برای تلفن همراه شما بیفتد می توانید از بیمه خسارت دریافت کنید و از آنجایی که این روزها بحث سرقت تلفن همراه زیاد شده، تلفن همراه خود را بیمه کردم.

وی اضافه کرد: از قضا بعد از مدت کوتاهی تلفن همراهم به سرقت رفت که ضمن اعلام به پلیس 110 و ثبت نام در سایت همیاب 24 قوه قضائیه برای ردیابی آن، بعد از مدتی برای دریافت خسارت از بیمه به این مرکز مراجعه کردم که از من خواستند نه تنها فیلم سرقت و احراز شکستن قفل برای سرقت تلفن همراه ببرم بلکه باید حکم قاضی مبنی بر صحت سرقت را داشته باشم.

این مصرف نماینده با اشاره به اینکه متأسفانه فروشندگان جزئیات قرارداد با شرکت های بیمه را به خریدار و مصرف نماینده نمی گویند، گفت: در حالی که سرقت تلفن همراه را با این موارد کمتر می توان اثبات کرد. سرقت تلفن در جایی که دوربینی در آن منطقه نبوده را چگونه می توان اثبات کرد؟ بنابراین عملاً مبلغ اولیه ای که برای بیمه تلفن همراه هزینه نموده است، از جیب خریدار و مصرف نماینده می رود.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5598

به "بیمه جایگزین گارانتی تلفن همراه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمه جایگزین گارانتی تلفن همراه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید