تعلل وزارت میراث فرهنگی در ارسال پیام سفر نکنید به مردم ایران، شهرهای ایران خودخواسته به قرنطینه گردشگری می فرایند

به گزارش بانیما، خبرنگاران: انتشار وسیع ویروس کرونا در کشور، شهرهای ایران را به تدریج به یک قرنطینه خودخواسته تبدیل کرده است. مازندران به روی گردشگران بسته شده است و نیروهای نظامی و سپاه با استقرار در جاده ها و ورودی های این استان از ورود مسافران و گردشگران شهرهای دیگر با هدف جلوگیری از انتشار وسیع تر ویروس و مقابله با کرونا مسیرهای منتهی به مازندران را مسدود کردند.

تعلل وزارت میراث فرهنگی در ارسال پیام سفر نکنید به مردم ایران، شهرهای ایران خودخواسته به قرنطینه گردشگری می فرایند

در اصفهان، شیراز، سمنان، یزد، کرمان و بسکمک دیگر از شهرهای کشور ممنوعیت سفر ابلاغ شده و از گردشگران خواسته شده است به این شهرها سفر نکنند.

در تهران اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که متولی اصلی تصمیم گیری در مورد سفر و ورزش از سوی کمیته ملی مقابله با بحران کرونا در کشور به رسمیت شناخته شده و باید جلودار تصمیم گیری در مورد لغو سفر باشد، هنوز بر سیاست ملغی شدن کامل سفر در کشور مهر تایید نزده و هیچگونه تصمیمی درخصوص تعطیل شدن سفر نگرفته است.

ایران در ماجرای انتشار کرونا در شرایط بحران قرار گرفته است و در روزهای گذشته برخی استان های سفید به رنگ زرد و برخی دیگر رنگ نارنجی و تعدادی نیز به رنگ قرمز هشدار تغییر شرایط داده اند. این نشانه ها یعنی ضرورت ابلاغ بخشنامه لغو کامل سفر از سوی وزارت میراث فرهنگی که هنوز درخصوص آن تعلل می شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنها متولی اصلی بحث سفر در کشور است و شاید تعلل این وزارتخانه در ابلاغ بخشنامه ممنوعیت کامل سفر و تعطیل کامل هتل ها و دعوت مردم به ماندن در خانه تا پایان شرایط زرد و قرمز کشور و سفیدرنگ شدن ایران در بحران کرونا به دلیل همان مسئولیتی است که در تبلیغ و ترویج سفر در کشور دارد.

متولیان وزارت میراث فرهنگی اما باید بدانند که با یک بحران جدی روبرو هستند و در راستا کاهش بحران و اتمام شیوع و جلوگیری از اپیدمی شدن ویروس کرونا در کشور تمامی توان خود را بر لغو کامل سفرها بگذارند و اینبار به جای ترویج و تبلیغ سفر مسئولیت ملغی شدن سفر در ایران را برعهده دارند.

دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که سفر همچون بمب ساعتی در انتشار ویروس کرونا در کشور عمل کرده است و می تواند به راحتی خیل عظیمی از ایرانی ها را مبتلا به بیماری ناشناخته ای کند که هنوز درمان قطعی آن به دست نیامده است.

در این شرایط سخن گفتن از زیان اقتصادی و اقتصادی یا مخالفت با تعطیلی کامل مراکز گردشگری کشور به دلیل جبران مافات اقتصادی فعالان گردشگری تصمیمی محافظه کارانه است که می تواند به آمار مبتلایان به کرونا دامن بزند و از تاثیر تلاش ها برای مقابله با این ویروس کشنده در کشور بکاهد.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و ولی تیموری معاون گردشگری او که اکنون به عنوان رییس کمیته گردشگری ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین مسئول کمیته مقابله با کرونا در وزارت میراث فرهنگی است، تا به امروز در هیچ رسانه ای از مردم نخواسته اند در شرایط شیوع گسترده کرونا در کشور از سفر خودداری کنند.

ارسال پیام لغو سفر به جامعه ایرانی که تشنه سفر در هر شرایطی است، کمک می کند تا تدابیر وزارت بهداشت به عنوان مسئول مستقیم در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بهتر عملیاتی شود و امکان مقابله با شیوع ویروس در کشور هموارتر شود.

با این حال و برغم آن که نه وزیر میراث فرهنگی نه معاون گردشگری او و نه مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمایل چندانی برای ارسال مداوم پیام سفر نکنید به جامعه ایران ندارند، اما مسئولان استانی و استاندارها خطر سفر در موضوع وزیروس کرونا را به خوبی متوجه شده اند و برخی شان با قرنطینه خودجوش شهرها و استان ها در ماجرای سفر، تدابیر بهتری برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده اند.

گیلان فرمان لغو سفر صادر کرده است. مازندران مرزهای خود را به روی گردشگران بسته است. شیراز بی پرده با مردم سخن گفته و از آن ها خواسته است به آن استان سفر نکنند. اصفهان درگیر با کرونا نیز فرمان توقف سفر داده است. همدان موزه ها و اماکن گردشگری را بسته است. کرمان و سمنان، حتی سیستان و بلوچستان، کیش و چابهار، شرق و غرب و جنوب و شمال ایران فرمان لغو سفر داده اند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما در این شرایط حتی در نشست روز پنجشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد تعطیلی هتل ها به رغم درخواست جمع زیادی از هتلدارها برای تعطیل شدن مراکز اقامتی رسمی کشور، پیشنهاد تعطیلی را پس زده است. براساس گزارش خبرگزاری ها، علی اصغر مونسان گفته است که هتل ها نباید تعطیل شوند و می توانند به عنوان مراکز گذراندن دوران نقاهت بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار بگیرند.

مسئولان وزارت بهداشت کشور نیز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مسئول هرگونه اظهارنظر درخصوص سفر می دانند و حاضر به گفت وگو با رسانه ها در ماجرای لغو سفر نیستند و پاسخگویی در این موارد را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موکول کرده اند.

در این شرایط و با توجه به سکوت تعمدی وزارت میراث فرهنگی برای جلوگیری از سفر، به نظر می رسد تنها راه چاره برای توقف سفر کرونا به تمام کشور، ارسال پیام های خودجوش به مخاطبان ایرانی و ایجاد کمپین های متعدد از طریق رسانه ها و شبکه های مجازی و حتی صداوسیما برای ایجاد اپیدمی خودداری از سفر در ایران است تا بحران کرونا در کشور فروکش کند و ایران از این بحران جدید و فراگیر به سلامت عبور کند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: صدای میراث
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7917

به "تعلل وزارت میراث فرهنگی در ارسال پیام سفر نکنید به مردم ایران، شهرهای ایران خودخواسته به قرنطینه گردشگری می فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعلل وزارت میراث فرهنگی در ارسال پیام سفر نکنید به مردم ایران، شهرهای ایران خودخواسته به قرنطینه گردشگری می فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید