خبرنگاران دوهزار نیروی جدید برای بخش های لجستیک و انبارداری استخدام می نماید

به گزارش بانیما، زومیت: روز پیش، خبرنگاران با انتشار بیانیه ای از استخدام دوهزار نیروی کار برای پاسخ به نیازهای فزاینده مشتریان در پی شیوع کرونا اطلاع داد.

خبرنگاران دوهزار نیروی جدید برای بخش های لجستیک و انبارداری استخدام می نماید

در روزهای اخیر، چندین کسب وکار در کشور به دلیل ریزش شدید درآمد و نبود مشتری در پی بحران شیوع کرونا، نیروهای خود را تعدیل کردند و دیگر کسب وکارها هم شرایط سختی را می گذرانند. چند روز پیش، خبر رسید چیلیوری، سرویس سفارش آنلاین غذا، به دلیل کاهش 70 درصدی سفارش از رستوران ها، موقتا تعطیل شده است.

در این شرایط، کسب وکارهای باقی مانده نیز هرروز سعی می نمایند با تمهیداتی سرپا بمانند. دراین میان، دولت قول داده است وام های کم بهره ای به کسب وکارها اختصاص دهد؛ اما طبیعی است افراد زیادی در زمان کنونی بیکار شوند. بعضی کسب وکارها که در حوزه تأمین اقلام ضروری فعالیت می نمایند، اکنون با افزایش شمار سفارش ها روبه رو شده اند. در همین زمینه، روز پیش خبرنگاران در بیانیه ای عمومی گفت به منظور پاسخ دهی به مشتریان در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش بیش از اندازه تقاضا، دوهزار نیرو در بخش های انبارداری و لجستیک و ارسال کالا استخدام می کند. در متن این بیانیه می خوانیم:

بیانیه مطبوعاتی خبرنگاران، 28 اسفند 1398

خبرنگاران برای خدمت رسانی و پاسخ به افزایش تقاضای میلیون ها کاربر خود در سراسر کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا، در فاز اول به دوهزار همکار جدید در بخش انبارداری و لجستیک و ارسال کالا احتیاج دارد. در شرایط سخت فعلی که خرید اینترنتی برای همه ما تبدیل به یک احتیاج ضروری و عامل مهمی برای کاهش تردد و یاری به قطع زنجیره شیوع کرونا شده، خبرنگاران کوشش نموده است با تمام توان خود درکنار مردم عزیز کشور بایستد و کوشش کند بخشی از راه چاره باشد و این امر را مسئولیت اجتماعی مهم خود می داند.

باید توجه داشت که پاسخ به این حجم از افزایش تقاضای جدید که پیش بینی نشده بود و در شرایط عادی نیز وجود نداشته است، احتیاج به زیرساخت های لجستیکی و فناورانه گسترده، انبارها، مراکز پردازش و عملیات متعدد و منابع انسانی آموزش دیده دارد که به هیچ وجه امکان ایجاد آن به طور یک شبه یا حتی چندهفته ای برای هیچ شرکتی در دنیا میسر نیست؛ به همین دلیل، عظیم ترین شرکت های فناوری دنیا مانند علی بابا و آمازون و اوکادو نیز با چالش های جدی در این روزها روبرو هستند.

درکنار مسئولیت مهم خدمت رسانی خبرنگاران در شرایط کنونی، مسئولیت مهم دیگری نیز وجود دارد و آن حفظ سلامت پنج هزار همکار فعلی خبرنگاران است که بخش عمده آن ها از بخش عملیات هستند. در راستای حفظ سلامت همکاران، شیفت ها و بازه های کاری را کوتاه تر و زمان های استراحت و مرخصی ها را بیشتر نموده ایم. همین طور رعایت و اجرای پروتکل های پیشگیری و بهداشتی هم تأثیر کاهشی بر میزان ظرفیت لجستیکی و عملیاتی و توان سرویس دهی خبرنگاران گذاشته و این امر منجر به محدودیت ثبت سفارش برای مشتریان شده است. از همه کاربران عزیز خبرنگاران، خواهش می کنیم تا در این مدت با ثبت سفارش های ضروری خود و صرف نظر از خریدهای معمولی در این بازه زمانی، امکان ارسال کالاهای ضروری را به تعداد بیشتری از هم وطنان مهیا سازند.

برای جبران این کاهش ظرفیت، دست کم به دوهزار نیروی جدید در بخش عملیات و تحویل و ارسال و کارگر انبار احتیاج داریم. اولویت استخدام با داوطلبینی است که در شرایط رکود کسب وکارها، شغل خود را از دست داده اند و از نیروهای عملیاتی این شرکت ها دعوت می کنیم به خبرنگاران بپیوندند. شرایطی در نظر گرفته شده که این عزیزان پس از عبور از شرایط فعلی و عادی شدن شرایط سایر کسب وکارها بتوانند به شرکت های قبلی خود بازگردند.

همچنین، برای قدردانی از این عزیزان که در شرایط فعلی به فداکاری و خدمت رسانی می پردازند، علاوه بر حقوق و مزایای قانونی، بسته های حمایتی ویژه در نظر گرفته شده است. برای اطلاع از فرایندهای مصاحبه و استخدام این لینک دردسترس است.

زومیت کسب اطلاعات بیشتر از چندوچون این موضوع با خبرنگاران تماس گرفت و سؤالاتی بیان کرد که درادامه شرح آن را می خوانید.

به گفته موسوی، مدیر روابط عمومی خبرنگاران، این مجموعه پنج هزار نفر نیروی کار دارد که حدود 80 درصد آن ها در بخش عملیات و مراکز پردازش و توزیع سفارشات مشغول به کار هستند. پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و اهمیت فراوان رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری، ساعات کاری این کارکنان کاهش و مرخصی ها افزایش پیدا کرد. برای مثال، هرکدام از کارکنان در ایام نوروز به صورت نوبتی هفت روز مرخصی دارند یا همکاران می توانند از مرخصی های سال گذشته و حتی سال آینده استفاده نمایند یا اگر احساس کسالت می نمایند، سرکار نیایند. موسوی شرح می دهد:

البته کارکنان همگی در بدو ورود به مجموعه تب سنجی می شوند و علائم بالینی آن ها آنالیز می گردد و اگر پزشکان و همکاران HSE شرکت تشخیص دهند علائمی از بیماری دارند، از آن ها خواسته می گردد سرکار نیایند.

به گفته او، درنتیجه اجرای این پروتکل ها، 20 تا 30 درصد نیروها در محل کار حضور نداشتند و برای اینکه از تراکم جمعیت همکاران کم گردد، در نوبت های مختلف نیز تعداد افراد کمتری درمقایسه با قبل مشغول کار هستند. به صورت کلی ظرفیت مراکز پردازش سفارشات خبرنگاران در اسفند ماه حدود 300 هزار کالا در روز بود که با توجه به مسائل ناشی از کرونا این ظرفیت حدود 20 تا 30 درصد کاهش داشت. موسوی می گوید تمام کوشش خود را کردیم تا مجددا با جذب نیروهای جدید و بهبود در فرایند ها ظرفیت مراکز را به اعدادی بالاتر از قبل افزایش بدهیم.

موسوی می گوید درنتیجه این دو موضوع، خبرنگاران از ابتدای اسفند شروع به دریافت نیرو کرد و برای اینکه تعداد ورودی های مصاحبه استخدامی افزایش یابد، تصمیم گرفته شد این احتیاج اعلام عمومی گردد. موسوی درباره ی این موضوع گفت:

فرایند افزایشی سفارش ها در خبرنگاران از ابتدای بحران کرونا، یعنی ابتدای اسفند، به شدت صعودی بود و این موضوع شرکت را متوجه کرد باید سرمایه های انسانی مجموعه را افزایش دهد. این مجموعه روزانه ظرفیت 300 مصاحبه را دارد و از آن موقع، مصاحبه ها هرروز درحال انجام است. از اول اسفند، آگهی استخدام خبرنگاران در کانال ها و وب سایت های استخدامی مشاهده کردنی بود؛ اما اکنون برای شرح شرایط به مردم و به منظور اعلام این احتیاج به تعداد مخاطب وسیع تر، این بیانیه مطبوعاتی را منتشر کردیم.

او می گوید با شروع بحران کرونا، به طورمتوسط روزانه 100 نفر برای مصاحبه استخدام مراجعه نموده اند که350 نفراز آن ها فقط در مرکز پردازش دانش استخدام شدند. سفارش ها در بخش های کالاهای غیرضروری هنوزهم ثبت می گردد و میزان تقاضای این کالاها در روزهای اخیر به دلیل نزدیکی به سال نو و افزایش قیمت دلار افزایش یافته بود؛ اما شیوع کرونا نیز تأثیر زیادی در ثبت این سفارش ها گذاشت. موسوی در شرح می گوید:

محصولات سوپرمارکتی و ضروری گاهی تا دو یا سه برابر تقاضا داشتند و ما هم باید به این تقاضا پاسخ می دادیم و در گروه های دیگر به طورمتوسط بین 20 تا 30 درصد افزایش تقاضا داشتیم. تا چند روز پیش که خودمان ورودی را کم کردیم، تقاضا بیشتر از انتظار ما بود؛ ولی پس از آن و با درنظردریافت سلامتی کارکنان، دو تصمیم مهم گرفتیم؛ چراکه برای پاسخ به چنین حجم از سفارشی کارکنان فعلی باید روزانه 12 ساعت کار می کردند که چنین کار سنگینی باعث تصعیف سیستم ایمنی بدن آن ها و بروز بیماری می شد. درنتیجه، اولین تصمیم این بود حجم ورودی سفارش ها را کم کنیم و قدم دوم این بود که نیروی جدید و تازه نفس استخدام کنیم.

مستقرشدن نیروهای جدید نیز دوره ای لازم دارد. موسوی می گوید کارکنان جدید باید دوره های آموزشی و خاصی بگذرانند و کسی نمی تواند به محض استخدام مشغول به کار گردد.

با انتشار بیانیه استخدام خبرنگاران در فضای مجازی، اعتراض ها به رفتار احتمالی این شرکت پس از فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در کشور شدت گرفت. بعضی می گویند خبرنگاران باید پس از عبور از بحران کرونا نیز پاسخ گوی این نیروهای استخدامی جدید باشد. مدیر روابط عمومی خبرنگاران درباره این موضوع می گوید مراکز دانش، شادآباد، بادامک، مرکز توزیع اتحاد در تهران فقط بخشی از مجموعه است. خبرنگاران در مراکز 26 استان حضور دارد و به توزیع مشغول است. حجم کار وسیع است و احتیاج به دوهزار نیرو برای خبرنگاران امری معمولی محسوب می گردد که حتی اگر بحران کرونا نبود، این تعداد نیرو تا 6 ماه آینده استخدام می شدند. حال خبرنگاران تصمیم گرفته است به علت شیوع کرونا این روال 6 ماهه را در یک ماه انجام دهد:

بسیاری از کسب وکارها، رستوران ها و کافی شاپ ها در شرایط فعلی تعطیل شده اند؛ اما این موضوع موقت است و پس از برطرف بحران، امیدواریم کارکنان تمام آن ها دوباره به سرکارهای شان برگردند. ما هم در بحران فعلی به دلیل افزایش تقاضا به تعداد نیروی بیشتر احتیاج داریم. این بحران یا باعث می گردد مردم به خرید اینترنتی عادت نمایند و در این صورت، احتیاج خبرنگاران هم به این میزان نیرو باقی می ماند و بیشتر هم می گردد؛ و این افراد در شرکت باقی می مانند. همانطور که عرض کردم اگر کرونا هم نبود ما به این تعداد در 6 ماه آینده احتیاج داشتیم و ماجرای کرونا فقط زمان استخدام را سرعت بخشید. سناریوی ضعیف تر این است وقتی شرایط به حالت عادی برگشت و تعداد سفارش ها کم گردد، دیگر شرکت ها، مراکز خدماتی، رستوران ها و کافی شاپ ها بازمی شوند و این تعداد افراد هم به کار خود باز می گردند.

موسوی اعتقاد دارد در بحران ها، اقشاری از جامعه ممکن است آسیب ببینند؛ اما این دولت است که وظیفه دارد به این نابه سامانی رسیدگی کند و نه بخش خصوصی. درصورت بازگشت به شرایط عادی، این دولت است که باید پاسخ گوی افراد در مسئله نبود شغل باشد:

خبرنگاران سعی نموده است نقش خود را در این دوران انجام دهد و به نیروی کاری که در دیگر بخش ها شغل خود را از دست داده اند، یاری کند تا مشغول به کار باشند؛ همچنین، به دلیل کار در چنین شرایط سختی، علاوه بر حقوق و مزایای قانونی کامل، به آن ها روزانه تا سقف 100 هزار تومان پاداش بسته به عملکردشان پرداخت می کند. کارکردن در این شرایط واقعا فداکاری است و برای قدردانی این پاداش را در نظر گرفته ایم. درباره آسیب دیدن کارکنان کسب وکارهای دیگر که شغل خود را از دست داده اند، در وهله اول دولت، تأمین اجتماعی، وزارت کار و رفاه اجتماعی باید پاسخ دهند چه برنامه ای برای آن ها دارند. اما ما هم بهرحال کوشش کردیم نقشی ایفا کنیم و در حدی که می توانستیم یاری کنیم.

موسوی می گوید تأمین اقلام بهداشتی برای ما نیز ساده نیست؛ زیرا سهمیه و تسهیلاتی در این زمینه به ما اختصاص داده نشده و خودمان در بازار و جاهای مختلف می گردیم تا آن ها را برای کارکنان تهیه کنیم. او می گوید یکی از دلایل کاهش حجم سفارش ها هم این بود که اجراکردن پروتکل های بهداشتی برای ارسال سفارش ها بسیار اهمیت داشت.

وی گفت ضدعفونی کالاهای مختلف نیز اکنون به شکل متفاوتی انجام می گردد. برای مثال، کالاهای مد و فشن از تونل های باد گرم رد و تمام ماشین ها روزی چندباری گندزدایی و ضدعفونی می شوند و سعی می گردد با بالاترین استانداردهای بهداشتی، سفارش ها به دست خریدار برسد.

باتوجه به افزایش سفارش ها، این سؤال پیش می آید که چند درصد از مشتریان کنونی خبرنگاران در آینده نیز به خرید ازطریق این پلتفرم ادامه می دهند. موسوی در پاسخ می گوید:

در مطالعه رفتار مشتری مشاهده می کنیم همواره سدی ذهنی برای خرید اول وجود دارد. درباره هر فناوری و موضوع جدیدی هم این روال وجود دارد؛ اما اگر فناوری جدید کارآمد باشد و بتواند خود را با احتیاجهای افراد جامعه منطبق کند، به مرور این سد شکسته و پس از یک یا دوبار استفاده به احتیاج روزمره تبدیل می گردد؛ به گونه ای که پس از مدتی، زندگی بدون آن عجیب می کند. براساس داده ها درباره این موضوع پاسخ نمی دهم؛ اما تصور می کنم مشتریان جدید که به علت بحران کرونا سمت این نوع خرید آمده اند، ممکن است مشتری همیشگی خبرنگاران شوند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8368

به "خبرنگاران دوهزار نیروی جدید برای بخش های لجستیک و انبارداری استخدام می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دوهزار نیروی جدید برای بخش های لجستیک و انبارداری استخدام می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید