خبرنگاران نسل کشی سازمان یافته در یمن

به گزارش بانیما، تهران - خبرنگاران - هر روز که از جنگ یمن می گذرد، ابعاد بیشتری از اقدامات آل سعود که سرکردگی ائتلاف عربی - آمریکایی در تهاجم به یمن را به عهده دارد، روشن می شود، جنایتی که به مرز نسل کشی رسیده است و زنگ های هشدار و خطر را به صدا در آورده است.

خبرنگاران نسل کشی سازمان یافته در یمن

جنگ یمن که وارد ششمین سال خود شده هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و شواهد و قراین نشان می دهد که هدف آل سعود فقط پیروزی در این جنگ نیست، بلکه سعودی ها به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع آنها قصد نسل کشی در یمن را دارند و کشتار بچه ها یمنی برنامه هدفمند و سازماندهی شده در این کشور است.

محاصره همه جانبه یمن از سوی ائتلاف متجاوز ، جمعیت حدود 30 میلیونی این کشور به ویژه بچه ها و زنان را با مسائل بی شماری روبرو کرده، تاجایی که حتی صدای برخی مجامع بین المللی و حقوق بشری را که همواره با دریافت دلارهای سعودی سکوت اختیار می کنند نیز درآورده است.

صندوق بچه ها سازمان ملل متحد (یونیسف) جمعه شب با انتشار گزارشی، هشدار داد که کمبود شدید کمک های بشردوستانه به یمن در نتیجه شیوع ویروس کرونا و محاصره همه جانبه، یک فاجعه انسانی را در این کشور موجب شود. در این گزارش تصریح شده که میلیون ها کودک در یمن به دلیل کاهش شدید کمک های بشردوستانه (و محاصره همه جانبه) در سایه همه گیری ویروس کرونا ممکن است در آستانه گرسنگی و سوء تغذیه قرار گیرند.

یونیسف خاطرنشان کرده که بخش بهداشت و تاسیسات زیربنایی یمن که در اثر جنگ از بین رفته اند، در حال مبارزه جهت فائق آمدن بر ویروس کرونا هستند و ممکن است شرایط بد بچه ها یمن به شدت رو به وخامت بگذارد.

در طول تجاوز ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی آل سعود به یمن که از ششم فروردین سال 1394 آغاز شده، بخش بهداشت و درمان این کشور که از کمبود شدید دارو رنج می برد، متلاشی شده و در اثر گسترش بیماری های واگیردار نیز هزاران شهروند یمنی جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که میلیون ها یمنی در این کشور قحطی زده با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند و از کمبود لوازم پزشکی و بهداشتی در رنج شدید به سر می برند.

یونیسف در گزارش خود با هشدار نسبت به ادامه جنگ یمن اعلام کرده که، ممکن است 30 هزار کودک یمنی که هم اکنون به شدت دچار سوءتغذیه هستند جان خود را در شش ماه آینده از دست بدهند.

همچنین ممکن است شمار بچه ها کمتر از 5 سال مبتلا به سوء تغذیه به 2 میلیون و 400 هزار نفر افزایش یابد و بدین ترتیب گرسنگی و سوء تغذیه تقریبا نیمی از بچه ها کمتر از 5 سال در این کشور را در برخواهد گرفت و در نتیجه شمار افراد مبتلا به سوء تغذیه در یمن 20 درصد افزایش خواهد یافت.

بنابر این گزارش، اوضاع بد یمن ممکن است تا آخر سال جاری میلادی منجر به مرگ 6 هزار و 600 کودک زیر پنج سال دیگر شود و بدین ترتیب شمار قربانیان بحران گرسنگی در این کشور 28 درصد افزایش خواهد یافت.

تقریبا یک میلیون کودک در یمن مکمل های غذایی حیاتی و ویتامین های لازم و ضروری را دریافت نمی کنند و تقریبا 500 هزار مادر باردار در یمن از تغذیه مناسب در دوران شیردهی و پرورش بچه ها خود بی بهره هستند و همچنین 19 میلیون شهروند یمنی از دستیابی به امکانات بهداشتی محروم شده اند.

وزارت بهداشت دولت یمن سال پیش اعلام کرده بود که بیش از 100 هزار نفر بر اثر تجاوز سعودی - آمریکایی به یمن معلول و دچار نقص عضو شده اند و 2 میلیون و 200 هزار یمنی نیز به دلیل مسائل بهداشتی در طول سال های جنگ به وبا مبتلا شده اند که تا به امروز 3 هزارو700 نفر آنها بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند که 40 درصدشان کودک بوده اند.

یکی دیگر از مسائل یمنی ها شیوع بیماری کرونا در این کشور و عدم امکان معالجه بیماران کرونایی در یمن آن هم به دلیل محاصره همه جانبه می باشد؛ بنابر اعلام رسانه ها تا به امروز یک هزارو 89 یمنی به این ویروس مبتلا شده اند و 293نفر نیز در اثر آن فوت کرده اند؛ البته به اعتقاد کارشناسان این آمار با واقعیت بسیار فاصله دارد چرا که کمبود شدید کیت های شناسایی و نبود داروی مقابله با کرونا مطمئنا آمارها را افزایش می دهد.

ویروس کرونا تا به امروز موجب مرگ 505 هزار نفر و ابتلای بیش از 10 میلیون و 250 هزار نفر شده است و آمریکا با پیشرفته ترین امکانات پزشکی و درمانی در عین حال بالاترین رتبه در ابتلا و کشته ها را در قضیه کرونا دارد( ابتلا 2,637,077 نفر و فوتی 128,437نفر)؛ نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که آمریکا با داشتن همه گونه امکانات بهداشتی و دارویی این تعداد مبتلا و کشته را در قضیه کرونا داشته است، حال اگر شیوع ویروس کرونا در یمن بطور جدی این کشور را درگیر کند، آن هم با مضیقه های درمانی و دارویی، چه فاجعه ای در انتظار این کشور خواهد بود؟

یکی دیگر از مسائل دیگر یمن نبود مواد سوختی به دلیل محاصره همه جانبه این کشور می باشد، محاصره ای که مستقیما سلامت شهروندان یمنی را هدف قرار داده است.

وزارت بهداشت دولت یمن یکشنبه شب گفت که ادامه بحران کمبود فراورده های نفتی در این کشور که ناشی از توقیف نفتکش ها توسط ائتلاف سعودی است، موجب شده که بیمارستان های یمن به تعطیلی کشیده شوند. این وزارت خانه در اطلاعیه ای آورده است: به خاطر اقدامات منفی سازمان ملل متحد و نبود نقش واقعی آن در این کشور، یمنی ها در روزهای آینده باید منتظر فاجعه بهداشتی باشند. اشاره این وزارت خانه به اقدام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بوده که در ماه جاری میلادی نام ائتلاف سعودی را از فهرست کشورهای ناقض حقوق بچه ها خارج کرد.

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن همچنین اعلام کرده که با ادامه لجبازی ائتلاف سعودی - اماراتی و پشتیبانی آمریکا مبنی بر توقیف کشتی های حامل سوخت در نزدیکی بنادر جیزان عربستان و جلوگیری از ورود فراورده های نفتی به یمن که بیش از یک ماه ادامه دارد، شاهد بحران بسیار بزرگی در تمام زمینه ها بویژه در بخش بهداشت هستیم.

نبود سوخت در یمن هم ژنراتورهای تولید برق بیمارستان های این کشور را از کار انداخته و هم آمبولانس ها نمی توانند بیماران را جابجا کنند و درعین حال نقل و انتقال لوازم و تجهیزات پزشکی به نقاط مختلف مختل کرده است.

وزارت بهداشت یمن در این باره اعلام کرده، مشکل کمبود سوخت تنها به دایر بودن بیمارستان ها منحصر نمی شود، بلکه با نبود بنزین، امکان انتقال بیمار به بیمارستان ها وجود نخواهد داشت و همین امر سبب خواهد شد بسکمک از بیماران در منازل بمانند و به خاطر عدم دسترسی به مراکز بهداشتی، در سکوت کامل جان خود را از دست بدهند.

این وزارت خانه، سازمان ملل متحد و دبیرکل آن و کننده ویژه آن در یمن را در کنار ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان مسئول پیامدهای فاجعه آمیز ناشی از محاصره یمن معرفی کرده است.

وزارت بهداشت در صنعا نیز سازمان ملل متحد را به جانبداری از یک طرف درگیری [ائتلاف سعودی] متهم کرد و اضافه کرد: سازمان ملل متحد نه تنها به سکوت اکتفا نکرد بلکه با انحراف رسانه ای، [چشم] جامعه جهانی و افکار عمومی را از حوادث جاری یمن منحرف کرد.

اطلاعیه وزارت بهداشت یمن پس از آن منتشر شد که 22 نفتکش یمنی در سواحل بندر الحدیده در غرب این کشور همچنان در توقیف ائتلاف سعودی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز تصریح کرده که سازمان ملل متحد از حجم آمار فاجعه بهداشتی در این کشور سخن می گوید، اما نسبت به دلیل و عامل ایجاد این فاجعه بی توجه است و از آن چشم پوشی می کند.

دکتر یوسف الحاضری در این ارتباط گفت که توقیف کشتی های حامل سوخت [توسط نیروهای ائتلاف] این شرایط بد بهداشتی را بوجود آورده و جان هزاران بیمار [یمنی] را در معرض خطر قرار داده است.

وزارت بهداشت یمن هشدار داده است در صورتی که نیروهای ائتلاف و متجاوز سعودی - آمریکایی - اماراتی همچنان به توقیف نفتکش های حامل مشتقات نفتی ادامه دهد، این کشور با فاجعه انسانی قریب الوقوعی روبرو است، زیرا تا به امروز سه کارخانه تولید اکسیژن در صنعا به دلیل نبود سوخت تعطیل شده اند.

شرایط اسفبار موجود در یمن نشان می دهد که ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی آل سعود در مقابل چشمان جهانیان به ویژه سازمان های مدعی حقوق بشری و بین المللی به اقدامات ضد انسانی خود در یمن ادامه می دهند و هیچ گوش شنوا و چشم بینایی برای درک شرایط یمنی ها در محاصره وجود ندارد و این شرایط در صورت ادامه در آینده نزدیک به نسل کشی یمنی ها تبدیل خواهد شد و از همین رو ضروری است، جامعه جهانی تا دیر نشده وارد عمل شود.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10622

به "خبرنگاران نسل کشی سازمان یافته در یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نسل کشی سازمان یافته در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید