خبرنگاران کرونایی ها روزه نگیرند

به گزارش بانیما، تهران - خبرنگاران - رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: افرادی که به کرونا مبتلا شده بودند و حدود پنج درصد و بیشتر وزن خود را در این بیماری از دست داده اند تا بازگشت وزن به شرایط قبل از بیماری نباید روزه بگیرند.

خبرنگاران کرونایی ها روزه نگیرند

به گزارش انجمن تغذیه، جلال الدین میرزای رزاز روز شنبه اضافه کرد: افرادی که با بیماری های زمینه ای حاد یا مزمن روبرو هستند و دارو دریافت می کنند نیز نباید روزه بگیرند و افراد بالای 65 سال باید با مشورت پزشک در خصوص روزه داری تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کووید 19 گفت: توصیه ما به همه روزه داران، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار، انواع جوانه ها گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگهای متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب در فاصله افطار تا سحر ضروری است.

میرزای رزاز به شهروندان توصیه کرد: مصرف غذا باید به صورت کاملاً پخته باشد. به خصوص در خصوص گوشت ها، مرغ، ماکیان، ماهی ها و تخم مرغ که کاملاً و به خوبی پخته و طبخ شده باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص نقش و اهمیت ویتامین C گفت: سبزیجات به دلیل داشتن اسیدفولیک و ویتامین سی و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی یاری می کنند، بنابراین تمام سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ را حتماً به صورت کاملاً شسته و ضدعفونی شده در برنامه غذایی خود قرار دهید مصرف انواع مرکبات (پرتقال و نارنگی و لیمو ترش و نارنج) حاوی ویتامین C هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

مرزای رزاز از مردم خواست، از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند زیرا این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسیدهای چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

وی در توصیه های خود به روزه داران گفت: برای سحری خود یک وعده سبک میل کرده، این امر به ویژه در خصوص گروه های خاص مانند افراد مسن، نوجوانان، زنان باردار و مادران شیرده و همچنین بچه هایی که روزه می گیرند صدق می نماید. این وعده غذایی که یک وعده صبحانه سبک به حساب می آید شامل سبزیجات، یک وعده کربوهیدرات مانند نان تهیه شده از گندم کامل، مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند لبنیات (پنیر بی نمک، ماست، شیر) و یا یک تخم مرغ می باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران، در خصوص ارتباط با روزه داری در ایام قرنطینه اضافه کرد: تغذیه خوب برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی لازم و ضروری است. بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت از مواد غذایی تازه با ماندگاری زیاد بهره ببرید.

این متخصص علوم تغذیه خاطر نشان کرد: حداقل پنج واحد یا 400 گرم میوه و سبزی بهره ببرید مرکبات مثل پرتقال، نارنگی و گریپ فروت حاوی پیش ساز ویتامین A هستند حتماً در برنامه غذایی خود استفاده کنند میوه های دیگر مثل سیب و موز، انواع توت، آناناس و انبه نیز در برنامه غذایی داشته باشید و برای افزایش ماندگاری می توانید میوه ها را به تکه های کوچک تقسیم و فریز و به تدریج بهره ببرید همچنین برای افزایش ماندگاری می توانید میوه ها به تکه های کوچک تقسیم و فریز کنید و به تدریج بهره ببرید.

به گفته میرزای رزاز، سبزیجات ریشه ای مثل هویج، شلغم و چغندر و سبزیجاتی نظیر کلم سفید، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از مواد مغذی با ماندگاری خوب هستند. همچنین شهروندان می توانند از سیر، پیاز و زنجبیل هم که سرشار از آنتی اکسیدان های مفید و با ماندگاری خوب هستند به عنوان اضافه کردنی غذا استفاده کنند.

وی در خصوص روزه داری و تغذیه صحیح در وعده افطار گفت: دستگاه گوارش پس از ساعت ها استراحت ضروری است غذای سبک و سهل الهضم را دریافت کند و بهتر است روزه خود را با آب جوش و یک قند طبیعی مانند خرما آغاز نمائید همچنین می توانید از میوه های خشک مانند زرد آلو و کشمش وانجیر در کنار افطار خود بهره ببرید.

رئیس انجمن تغذیه ایران اضافه کرد: در بعضی منابع توصیه شده افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است، اما صرف غذا در دفعات کمتر از دو بار در سال هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی گردد.

وی توضیح داد: با توجه به ساعت صرف افطار و فاصله تا وعده سحری، می توان ساعتی پس از افطار یک وعده غذایی مثل شام سبک صرف کرد؛ البته این به شرایط خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.

میرزای رزاز خاطر نشان کرد: در هنگام افطار، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات، برای افزایش قند خون توصیه می گردد، مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است. علاوه بر آن، مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات توصیه می گردد.

وی با اشاره به شرایط موجود جامعه و شیوع کووید 19 در کشور اضافه کرد: رمضان سال جاری با توجه به اپیدمی کرونا در کشور با همه رمضان هایی که تا کنون داشته ایم متفاوت است. اینکه سال جاری می توانیم روزه بگیریم یا نه، ذهن خیلی از هموطنان را به خود مشغول کرده است.

میرزای رزاز توضیح داد: توجه به اینکه جمع زیادی از هموطنان هنوز در قرنطینه های خانگی به سر می برند شاید از این جهت که ساعات بیشتری را به استراحت می پردازند بتوانند توفیق بیشتری در کسب معنویت و نیز فواید روزه داری ببرند و عملاً چیزی که به نظرشان تهدید بوده را به فرصت تبدیل کنند.

وی گفت: رمضان فرصتی را فراهم می کند که بتوان عادات غلط تغذیه ای که در قرنطینه های خانگی ایجاد شده بود را اصلاح کرده و با رعایت تنظیم انرژی دریافتی و میزان کالری مصرفی اضافه وزن های ایجاد شده و مشکلاتی نظیر کبد چرب، فشار خون، چربی بالای خون و تنظیم قند را کنترل کرد.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9160

به "خبرنگاران کرونایی ها روزه نگیرند" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران کرونایی ها روزه نگیرند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونایی ها روزه نگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید