خبرنگاران 95 درصد نیروگاه های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید ایجاد شد

به گزارش بانیما، شیراز- خبرنگاران- معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: تا به امروز به وسیله فرآیند تشویقی و خرید تضمینی برق از بخش خصوصی، 834 مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر با جذب 143 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در کشور احداث شده که بیش از 95 درصد آن در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

خبرنگاران 95 درصد نیروگاه های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید ایجاد شد

محمد ساتکین، پنجشنبه در آیین بهره برداری 6 نیروگاه خورشیدی در استان فارس که به شکل ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری انجام شد اضافه کرد: ایران از کشورهای پرپتانسیل در زمینه انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی است و استان فارس یکی از استان هایی است که از نظر تابش در بالاترین سطح از نظر فراوری برق است.

وی فراوری برق پاک، ایجاد اشتغال برای جمعیت جوان و متخصص کشور، مشارکت مردم و به ویژه بخش خصوصی، کاهش آلاینده های زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف سوخت و آب در چرخه فراوری و یاری به توسعه مناطق محروم و به ویژه مناطق روستایی کشور را جمله مزایای توسعه این نیروگاه ها دانست.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: افزون بر 160 شرکت در بخش خصوصی در کشور ایجاد شده تا بخش انرژی های تجدیدپذیر را در کشور توسعه دهند.

ساتکین گفت: در استان فارس با احتساب این 6 نیروگاه خورشیدی که امروز شاهد افتتاح آنها هستیم، تا به امروز 14 نیروگاه تجدیدپذیر با مجموع ظرفیت 84 مگاوات مشتمل بر 10 نیروگاه خورشیدی، 2 نیروگاه برق آبی کوچک، یک نیروگاه زیست و یک نیروگاه بادی و 331 سامانه مقیاس کوچک خورشیدی که اصطلاحا پشت بامی گفته می گردد و بیشتر در مناطق روستایی قرار گرفته است، احداث شده است.

او ادامه داد: این نیروگاه ها در مناطق کورده لارستان، دارندگان شیراز، خنجشت اقلید، منطقه ویژه مالی صنایع انرژی بر لامرد، شهرک صنعتی نی ریز و ترکان شیراز قرار دارند و نیروگاه ترکان شیراز با ظرفیت 2 مگاوات بزرگترین نیروگاه پشت بامی کشور است.

وی بیان نمود: این نیروگاه ها با اعتبار 2 هزار و 604 میلیارد ریال احداث شده و در دوره احداث 62 نفر اشتغال مستقیم و 295 نفر اشتغال غیرمستقیم داشته اند.

معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: با توجه به مصرف آبی که در نیروگاه های حرارتی معمول است، نیروگاه های خورشیدی علاوه بر یاری به جلوگیری از انتشار 45 هزار و 424 تن آلاینده های زیست محیطی گلخانه ای، صرفه جویی قابل توجه آب نیز به دنبال داشته است.

6 نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف استان فارس روز پنجشنبه در آیین نمادینی به میزبانی شهرستان لارستان در ارتباط از راه دور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر نیرو به طور رسمی وارد مدار بهره برداری شد.

این طرح های نیروگاهی و صنعتی که عمدتا با سرمایه گذاری خارجی وارد فاز بهره برداری شده علاوه بر نوید بهره گیری از انرژی های پاک ، بی اثر بودن فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را می رساند، به عقیده مسئولان و کارشناسان اجرای این طرح ها به ویژه در جنوب استان فارس همچنین می تواند دروازه حضور بیش از پیش استان فارس بویژه شهرستان لارستان به مرحله صنعتی شدن را نیز رقم زند.

میزان سرمایه گذاری ریالی برای مجموع این 6 طرح نیروگاه خورشیدی در استان فارس افزون بر یک هزار و 900 میلیارد ریال اعلام شده است.

یکی از مهمترین و شاخص ترین این طرح ها شامل نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی کورده لارستان است که با سرمایه گذاری حدود 12 میلیون دلاری و با همت و کوشش سرمایه گذار بخش خصوصی وهمراهی و همکاری دولت برای ایجاد زیرساخت ها و مجوزهای لازم به بهره برداری رسید.

در این آیین، طرح های مشابهی نیز در شهرستان های شیراز ، اقلید ، لامرد و نی ریز افتتاح شد.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10679

به "خبرنگاران 95 درصد نیروگاه های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید ایجاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 95 درصد نیروگاه های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید ایجاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید