خط جدید تجاری امنیتی در منطقه

به گزارش بانیما، خبرنگاران: ایران و عمان در حوزه های مختلف تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی همکاری های قابل توجهی داشته و تاکنون نقطه اختلافی میان طرفین وجود نداشته است.

خط جدید تجاری امنیتی در منطقه

به گزارش خبرنگار گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، کشور عمان به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه روابط صمیمانه و نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد. این روابط مستحکم و نزدیک از پیروزی انقلاب همچنان برقرار بوده است. چرا که دو کشور همیشه درخصوص تصمیم گیری در مجامع مختلف بین المللی بر اساس منافع ملی خود همسو و هم رای بوده اند. ایران و عمان در حوزه های مختلف تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی همکاری های قابل توجهی داشته و تاکنون نقطه اختلافی میان طرفین وجود نداشته است. برهمین اساس استقبال پادشاه عمان برای سفر به تهران پس از روی کار آمدن دولت جدید، تاثیر زیادی در بهبود روابط سیاسی و مالی و حل تنش های اخیر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد داشت. طبیعی است که موضوع موافقتنامه های مختلف و همچنین رخدادهای منطقه ای از جمله وقایع سوریه و مصر و همچنین مباحث ایران و اروپا و آمریکا نیز در دستور کار دیدار مقامات قرار خواهد داشت.

بعد مهم تاثیرگذاری این سفر، بهبود مناسبات مالی دو کشور است. درخصوص مواضع مالی، این بحث در محافل مالی و تجاری کشورمان مطرح است که سرمایه گذاری در کشور عمان جایگزین مبادلات تجاری با امارات شود. این در حالی است که بخش عمده ای از سرمایه گذاری و روابط تجاری جمهوری اسلامی در امارات انجام می شود، اما باید گفت که موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک عمان بسیار مناسب تر است و در دهانه تنگه هرمز و در کنار دریای عمان قرار گرفته است. از این رو ایران می تواند به جای سرمایه گذاری و مراوده با امارات، همین رابطه را با عمان داشته باشد. بخصوص که در حال حاضر کریدور تجاری بین ایران با افغانستان و ترکمنستان و ازبکستان برقرار است و اگر عمان هم به این کریدور بپیوندد، می توان به گشایش خط تجاری و بسیار مهم در منطقه امیدوار بود. همچنین با توجه به پیشینه و سوابقی که درباره میانجیگری این کشور برای حل تنش های مختلف میان ایران و کشورهای غربی وجود داشته لذا بسیاری بر این گمان هستند که سفر پادشاه عمان با موضوع موضوع مذاکرات ایران و آمریکا اجرا شده است.

این در حالی است که معمولا در این نوع ملاقات ها و رفت و آمدها قطعا مسائل بین المللی به بحث گذاشته می شود. مسائل روابط ایران و آمریکا و نقش آمریکا در خاور میانه و دخالت هایی که آمریکایی ها در خلیج فارس می نمایند نیز ممکن است به بحث گذاشته شود. اما باید به این مسئله به خوبی اشاره داشت که مشکل مذاکره با آمریکا در تهران نیست که قرار باشد به وسیله واسطه گری عمان حل شود. این موضوع را عمان و کشورهای دیگر منطقه می دانند. مشکل باید در واشنگتن رفع شود. قطع ارتباط از سوی آمریکا اجرا شده و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی ها هر روز رفتارهای خصمانه انجام داده اند و حتی در بیان مذاکره هم دوگانه برخورد نموده و صادق نیستند. اوباما از طرفی می گوید آماده مذاکره مستقیم هستیم و از طرفی تحریم علیه ایران را امضا می نماید. بنابراین حل مسائل عمیق میان ایران و آمریکا فراتر از آن است که به وسیله میانجیگری کشور دیگر حل وفصل شود. ضمن اینکه رایزنی میان کشورهای منطقه درباره مسائلی که به نوعی به همه کشورهای منطقه بر می شود، امری عادی است که طبیعتا در این سفر هم چنین مباحثی مطرح خواهد شد.

منبع: تهران امروز

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: تسنیم
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4327

به "خط جدید تجاری امنیتی در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط جدید تجاری امنیتی در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید