دریاچه های تار و هویر، گریزی برای تهرانی ها از گرمای تابستان

به گزارش بانیما، آشنایی با دریاچه های تار و هویر در دماوند

تهران کلان شهر شلوغ ایران باتمام شلوغی ها و دغدغه هایی که زندگی در آن دارا می باشد، جاذبه های خاص خودش را دارد و شما می توانید در بین گزینه های تفریحی طبیعی، تاریخی و هیجانی اش یکی را انتخاب کنید و از آن نهایت لذت را ببرید. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم به سمت دریاچه های تار و هویر در دماوند برویم. این دو دریاچه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و در فصل های گرم سال با آب و هوای خنکی دارد میزبان بازدیدکنندگان خود می باشد. گفتنی است که بگوییم برای بازدید از این دو دریاچه زیبا باید دل به جاده بزنید و کمی با مسیرهای کمتر شناخته شده نزدیک به تهران آشنا شوید. در ادامه همراه با ما باشید.

دریاچه های تار و هویر، گریزی برای تهرانی ها از گرمای تابستان

همانطور که در بالا هم گفتیم، دریاچه های تار و هویر جاذبه ای طبیعی در نزدیکی شهر تهران در شهرستان دماوند است که با آب شیرین خود طعم دلچسبی از تابستان را برای مسافران خود به ارمغان می آورد.

دریاچه تار در داخل کوه و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است و از سمت شمال غرب به جنوب شرق نیز کشیده است. بیشترین طول این دریاچه لوزی شکل 1.3 کیلومتر می باشد و به طور میانگین 400 متر عرض دارد. حدودا مساحت این دریاچه 36 هکتار بوده و در فصل های پر آب عمق آن به 50 متر می رسد، اما در فصول کم آبی به 40 متر هم می رسد.

با حدود نیم ساعت پیاده روی از سمت شرق دریاچه تار، می توانید دریاچه دیگری به نام هویر را مشاهده کنید. مساحت این دریاچه حدود 13 هکتار است و به طور میانگین دارای 900 متر طول و 150 عرض می باشد و توسط کوهی موسوم به کوه دوبرار از دریاچه تار جدا شده است.

آنچه جالب است بدانید این است که دریاچه های تار و هویر مانند دو فرزند طبیعت هستند که در فاصله 500 متری از هم قرار دارند و کوه های البرز از آنها میزبانی می نمایند.

آب و هوای ناحیه دریاچه های تار و هویر

با توجه به موقعیت جغرافیایی کوهستانی که دو دریاچه تار و هویر واقع شده اند همیشه شرایط آب و هوایی خنک و روبه سردی را دارا هستند. مطابق با مطالعات انجام شده در هر سال به طور متوسط 760 میلی لیتر باران در دو دریاچه تار و هویر می بارد. گرم ترین ماه سال، تیر می باشد که دمایی در حدود 18 درجه سانتی گراد را برای این منطقه به ارمغان می آورد.

با تمام این تفاسیر بهترین زمان بازدید از دریاچه های تار و هویر در دماوند اوایل اردیبهشت تا انتها ماه شهریور است. در بیشتر فصل های سال آب دریاچه ها همچنان خنک است و گرمای هوا را خنثی می نماید. پیشنهاد می کنیم که اگر سرمایی هستید فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب نکنید.

تفریحات ممکن در دریاچه های تار و هویر

در طول مدت زمانی که به سمت دریاچه های تار و هویر سفر می کنید تفریحات مختلفی در انتظار شما خواهد بود که لحظات خوبی را برایتان فراهم می آورد.

ماهیگیری: یکی از تفریحاتی که در طول مدت زمانی که به سمت دریاچه های تار و هویر می روید جالب است انجام دهید، ماهیگیری است. با توجه به این که این منطقه محل صید ماهی قزل آلا است می توانید با چوب ماهیگیری به سمت آن بروید. گفتنی است که بدانید ماهیگیری در این دریاچه مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست است.

کوهنوردی: اگر ماهیگیر دوست ندارید یا اینکه حال رفتن به دنبال دریافت مجوز لازم را ندارید، پیشنهاد می کنیم که به کوهنوردی در این منطقه بروید. رشته کوه قره داغ با ارتفاع 4080 متر و کوه زرین با ارتفاع 3835 متر در نزدیکی دریاچه ها مقاصد مناسبی برای کوه نوردان به شمار می فرایند.

قایقرانی: در اطراف دریاچه های تار و هویر می توانید با استفاده از قایق های بادی لحظات جذابی را درون این دریاچه ها داشته باشید.

شنا و آب بازی: همانطور که گفتیم این منطقه در طول تابستان شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی دارد و سلاح خوبی برای کسانی است که گرمای تابستان فراری هستند. تجربه یک آب بازی لذت بخش می تواند رنگ تازه ای به سفر شما دهد و خاطره ای خوش برای شما بسازد.

آب دریاچه ها از کجا تامین می شود؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آب این دریاچه از کجا تامین می شود! حدود 70 درصد از آب های دریاچه های تار و هویر از بخش های شمالی و ارتفاعات آن نیز تامین می شود. کوه دوبرابر از رشته کوه قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب دریاچه با ذوب شدن برف های روی این کوه ها نیز تامین می شوند. چشمه های متعدد کف دریاچه مهم ترین نقش را در تامین آب آن دارند و آبی گوارا را از اعماق زمین به درون آن راهنمایی می نمایند.

جالب است بدانید که آب این دریاچه سرشار از کلسیم، منیزیم و کربنات است و جز آب های شیرین ایران محسوب می شود. همانطور که گفتیم این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

افسانه های موجود درباره دریاچه تار

در خصوص دریاچه تار افسانه های زیادی وجود دارد که تا به حال هیچ کدام هم نیز ثابت نشده اند. عده ای بر این باور هستند که شب ها موجوداتی عجیب و غریب در این محدوده رفت و آمد دارند. گفته های دیگری حکایت از وجود گنج هایی گران قیمت و ارزشمند در کف دریاچه دارد.

آنچه که باید با خودتان در سفر به دریاچه های تار و هویر در دماوند ببرید!

به منظور سفر به این منطقه لازم تا وسایلی را همراه خودتان ببرید که آن ها شامل کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، میان وعده و خوراکی های مورد احتیاج، لباس مناسب فصل و کفش مناسب و دمپایی می شود، اگر هم قصد ماندن در شب را دارید به حتما لباس گرم و کیسه خواب همراه داشته باشید.

دسترسی به دریاچه های تار و هویر

به منظور دسترسی به دریاچه های تار و هویر می بایست در ابتدا خودتان به سمت شهر دماوند برسانید و راستا را به سمت آبادی چنار عرب ها ادامه دهید. سپس از این آبادی وارد جاده ای موسوم به جاده معدن شوید و پس از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی به دریاچه تار برسید. البته راه دیگری هم برای رسیدن به این دریاچه ها وجود دارد که به دلیل ناهموار بودن راستا ما از گفتن آن صرف نظر می کنیم.

ممکن است محلی ها در بدو ورود شما مبلغی حدود 5000 تومان را از شما بگیرند.

  • فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

تهران: 112 کیلومتر | دماوند: 30 کیلومتر | فیروزکوه: 62 کیلومتر

آدرس: استان تهران، 30 کیلومتری شرق شهرستان دماوند

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: الی گشت
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8988

به "دریاچه های تار و هویر، گریزی برای تهرانی ها از گرمای تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه های تار و هویر، گریزی برای تهرانی ها از گرمای تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید