سوادکوه بهترین گزینه برای سفر یک روزه تهرانی ها

به گزارش بانیما، جاذبه های سوادکوه | از پل ورسک تا روستای تاریخی آلاشت

استان مازندران با توجه به جاذبه های زیبا و بکری که در خود جای داده است به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری ایران محسوب می شود که در شمال کشور واقع می باشد. شهرستان سواد یکی از بخش های حیرانگیز این استان است که با توجه به زیبایی های محصورکننده ای که در خود جای داده است توانسته عنوان بهشت گردشگری را برای خود کسب کند. منطقه ی سواد کوه بین دو منطقه خشک و مرطوب و همچنین جنگل و کوهستان واقع شده است که منجر به ایجاد آب و هوای ویژه ای شده است که هر گردشگری را مجاب به دیدن و حس این زیبایی ها می کند. ما در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره جاذبه های سوادکوه که شامل دریاچه لفور، روستای تاریخی آلاشت، جنگل راش و آبشار گزو می شود صحبت کنیم. لازم است بگوییم که این منطقه برای تهرانی یکی از بهترین گزینه های برای سفر یک روزه به شمال ایران محسوب می شود. دهستان لفور از29 آبادی و روستا تشکیل شده و دیرینگی فرهنگ این منطقه تا 2800 سال پیش تخمین زده شده است. با ما در ادامه مطلب جاذبه های سوادکوه همراه باشید.

سوادکوه بهترین گزینه برای سفر یک روزه تهرانی ها

دریاچه لفور

دریاچه لفور یکی از جاذبه های سوادکوه است که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارا می باشد. این منطقه در میان شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار گرفته است و نمونه بارزی از یک مکان دیدنی است که دارای طبیعتی زیبا، آب و هوایی متعادل و پوشش گیاهی انبوهی است. با بهره برداری از این دریاچه آب روستای شهرهای بابل، بابلسر، قائمشهر، جویبار، امیرکلا، خزر شهر و فریدون کنار تامین می شود.

همچنین یادتان باشد با پیاده روی در جنگل توسکا، عکس های یادگاری بگیرید و در گنجینه خاطراتتان آن ها را ثبت نمایید. بعد از گشت وگذار خود در دریاچه لفور به بازدید از دیگر دیدنی های سوادکوه همچون دریاچه شورمست، رودخانه کسیلیان، سد سنبل رود، آبشار آهکی اسکلیم و آبشار تزر بروید تا لذت سفرتان در مازندران چندین برابر شود.

بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه ماه ها اردیبهشت تا شهریور است. پاییز هم دیگر جای خودش را دارد اگرچه کمی هوا سرد می شود اما تماشای برگ های خزان رنگارنگی که در این منطقه وجود دارد می تواند برای شما جذابیت بالایی داشته باشد.

آدرس: مازندران، سوادکوه، شیرگاه، دهستان لفور

جنگل لفور

یکی دیگر از جاذبه های سوادکوه جنگل های سرسبز لفور است که در این بهشت گردشگری قرار گرفته است. این ناحیه جنگلی در مرکز دهستان لفور و شارقلت قرار گرفته و در راستا و محدوده اطراف سد دارای زمینه بسیار مساعد برای اجرای طرح های توریستی هستند. البته به غیر از این که این جنگل دارای امکانات مناسب اقامتی و پذیرایی می باشد جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی هم در آن وجود دارد که عبارت از روستاهای زیبای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش کلا، میرار کلا، غوزک رودبار و چندین روستای جذاب دیگر هستند. سفر به این منطقه در ایام تعطیل به خصوص عید نوروز از جذابیت بسیار بالایی برخوردار می شود.

آدرس: ایران، مازندران، سوادکوه شمالی، روستای لفور

جنگل راش

جنگل های معروف و جذاب راش یکی دیگر از جاذبه های سوادکوه هستند که پیشنهاد می کنیم حتما در سفرتان به سمت این شهرستان در مازندران از آن دیدن کنید. جنگل های راش محلی برای رشد و نمو یکی از گونه های کمیاب از درختانی به نام راش می باشد. این جنگل با طبیعت بسیار زیبای خود می تواند لحظاتی سرشار از آرامش را برای تان به ارمغان بیاورد. درون جنگل های راش آبشار زیبایی هم وجود دارد که جلوه بی نظیری را به طبیعت این منطقه از استان مازندران داده است. جنگل راش سواد کوه در ارتفاع نسبتا بالاییی واقع شده است و دارای آب و هوای کوهستانی است. بنابراین بهترین فصل سفر برای استفاده از طبیعت این منطقه، اواسط بهار تا اوایل زمستان است اما اگر از عاشقان فصل پاییز هستید و برگ ریزان هزار رنگش برایتان جذابیت دارد، بهترین زمان برای بازدید از این جنگل پاییز است.

آدرس: استان مازندران، 50 کیلومتری شیرگاه، روستای سنگده

آبشار گزو

آبشاری به نام گزو در استان مازندران قرار گرفته است که از جذاب ترین جاذبه های سوادکوه محسوب می شود و با ارتفاع 48 متری که در منطقه جنگلی و سرسبز لفور در کنار امامزاده ای معروف واقع است. این آبشار خود از دو آبشار دیگر تشکیل شده که درارتفاع اولین آبشار در حدود 5 متری و دومین آبشار در فاصله 43 متری قرار گرفته است. قرار دریافت این آبشار در میان جنگل انبوه همچون ماری بر گردن جنگل است.

بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در فصل های بهار، تیر، مهر و آبان است.

به منظور دسترسی به این آبشار دو راه ارتباطی وجود دارد، یکی آن که از لفور در پشت سد البرز در جاده کارسنگ است که با طی 23 کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به این منطقه می رسید. راه دیگر راستا جمشید آباد در 5 کیلومتری زیرآب است که در نهایت به همان راستا لفور و کارسنگ ملحق می شود. در طی این راستا تقریبا 2.5 الی 3 ساعت راه در پیش خواهید داشت و پس از آن به امامزاده ای به همین نام خواهید رسید که از آنجا راستای پاکوب با شیبی نسبتا تند تا زیر آبشار را مشاهده می کنید که یک ساعت و نیم چنگل پیمایی شما را به این جاذبه خواهد رساند.

غار زنگیان

از دیگر جاذبه های سوادکوه غاری است به نام زنگیان که برای رفتن به آن باید از روستای آلاشت که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد بگذرید تا به یک دو راهی در ابتدای راستا آن برسید. هنگامی که به این دو راهی رسیدید یک فرعی در سمت چپ وجود دارد که می بایست آن را انتخاب کنید و بعد از پیموندن 15 کیلومتر به روستای زنگیان که این غار در آن وجود دارد خواهید رسید. دو راستا بسیار زیبا و دارای سازه های آهکی برای پیمایش این غار وجود دارد. اگر قصد رفتن به این غار زیبا را دارید توصیه می کنیم بدون غارنوردان حرفه ای وارد غار نشوید.

آدرس: زیرآب، روستای زنگیان

روستای آلاشت

نام آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن نیز احتمالاً وجود عقاب های فراوان در کوه های بلند این منطقه است. راستا اصلی آلاشت بعد از فیروزکوه و شهر زیر آب و روبروی پاسگاه پلیس راه آغاز می شود. برای پیدا کردن این جاده می توانید از تابلوی آلاشت 35 کیلومتر کمک بگیرید و زمان تقریبی برای رسیدن به این مقصد در حدود 3 تا 4 ساعت از تهران است. این روستای دوست داشتنی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملی رسیده است و میانگین سالیانه بین 500 تا 700 میلی لیتر بارش دارد. این روستای دوشت یکی از جذاب ترین جاذبه های سوادکوه محسوب می شود و دارای حیات وحش حفاظت شده ای می باشد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، آلاشت

پل ورسک

یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های سوادکوه پلی است بنام ورسک که نقش بسیار مهمی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشته است. ساخت پل ورسک در سال 1313 آغاز شد و در اردیبهشت ماه 1315 در عرض دو سال تمام شد. مهندسان این پل به منظور حل مشکل شیب حرکت قطار و همچنین افزایش ضریب قدت لوکوموتیو در گردنه های کوه های البرز تضمیم دریافتد راستا به شکل سه پل را به وجود بیاورند. این راستا بعد از اجرا به سه خط طلا معروف شد و جلوه زیبایی از هنر مهندسی انسان را پیش چشم بینندگان گذاشت. سه خط طلا در سه کیلومتری پل ورسک قرار گرفته است و بعد از گذر از روستای ورسک، در ارتفاعات شرق جاده تهران-شمال دیده می شود.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک

دریاچه شورمست

از دیگر جاذبه های سوادکوه که سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند، دریاچه شورمست است. بازدید از این دریاچه طبیعی می تواند برایتان تجربه ای منحصر به فرد از آرامش و لذت را به همراه داشته باشید. از جمله تفریحات هیجان انگیزی که در این دریاچه مهیا است دوچرخه سواری و قایق سواری است که در هنگام حرکت آرام می توانید از تماشای جنگل های انبور توسکا هم لذت ببرید. دریاچه شورمست، به صورت شرقی - غربی گسترده شده و طولانی ترین کناره آن 300 متر و عرض آن در حدود 70 متر می باشد که در ارتفاع حدود 940 متری از سطح دریا قرار گرفته است. دریاچه شورمست برای بسکمک از جانوران محل زندگی و حیاتشان است. جانورانی نظیر مارآبی، قورباغه، انواع ماهی، ملخ و … درون این آن زندگی می کنند.

آدرس: مازندران، سوادکوه، 6 کیلومتری غرب پل سفید

به مظور دسترسی به دریاچه شورمست در سوادکوه می بایست از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر و پس از طی کردن حدود 65 کیلومتر از جاده فیروزکوه به پل سفید می رسید. با کمی حرکت در سمت راست جاده پمپ بنزینی وجود دارد که از آن می توانید بگذرید و جلوتر تابلوی شومست را خواهید دید.

برای ورود به محوطه دریاچه شورمست باید هزینه پرداخت کنید:

سواری 4.000 تومان

اتوبوس 10.000 تومان

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: الی گشت
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 2219

به "سوادکوه بهترین گزینه برای سفر یک روزه تهرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوادکوه بهترین گزینه برای سفر یک روزه تهرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید