سیر نزولی قیمت مسکن در کرج

به گزارش بانیما، فتانه احدی- البرز- خبرنگار:این روزها تعداد آگهی های فروش آپارتمان افزایش یافته است که بخشی از این آگهی ها، به دلیل نبود خریدار جزو آگهی های قدیمی محسوب شده و چند ماه است که در فهرست آگهی های واسطه ها قرار دارند.

سیر نزولی قیمت مسکن در کرج

گزارش ها از اوضاع بازار خرید و فروش آپارتمان های مسکونی در کرج حاکی از ریزش قیمت های پیشنهادی بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار است، با این حال بازار مسکن کماکان راکد است.

  • بازار راکد

یکی از مشاوران املاک در کرج می گوید: روند ریزش قیمت های پیشنهادی واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار از شروع فصل تابستان، ابتدا با اعمال تخفیف در قیمت فروش واحدهای مسکونی لوکس و بزرگ متراژ شروع شد. این روند سپس به سایر آپارتمان های مسکونی واقع در مناطق مختلف کرج سرایت کرد. محمد اکبری می افزاید: روند کاهش قیمت ها کماکان ادامه دارد و در روزهای گذشته مالکان و فروشندگان بخش قابل توجهی از واحدهای فروش نرفته در بازار مسکن، باز هم قیمت های پیشنهادی خود را کاهش داده اند. وی می افزاید: این در حالی است که بازار معاملات خرید و فروش خانه در اولین ماه فصل پاییز همچنان راکد است و عمده واسطه های بازار در ماه های گذشته حتی یک مورد معامله خرید یا فروش آپارتمان انجام نداده اند.

اکبری ادامه می دهد: این موضوع با ورود به فصل پاییز پررنگ تر شده است، با این حال این روزها تعداد آگهی های فروش آپارتمان افزایش یافته است که بخشی از این آگهی ها، به دلیل نبود خریدار جزو آگهی های قدیمی محسوب شده و چند ماه است که در فهرست آگهی های واسطه ها قرار دارند. این مشاور املاک با بیان این که تحت تاثیر روند ریزش قیمت ها و بروز رکود در بازار مسکن در تابستان سال جاری، میانگین قیمت خانه در تهران طی 2 مرحله کاهش یافت، می گوید: در هر یک از ماه های مرداد و شهریور سال جاری، میانگین قیمت خانه در کرج براساس معاملات صورت گرفته بیش از 30 درصد در مقایسه با ماه های خرداد و اردیبهشت سال جاری ریزش کرد و با توجه به اوضاعی که هم اکنون در بازار معاملات مسکن حاکم است، واسطه ها ریزش دوباره قیمت ها در فصل پاییز را دور از انتظار نمی دانند.

  • مردم برای خرید خانه عجله ننمایند

رئیس اتحادیه املاک کرج با بیان این که قیمت مسکن پس از یک دوره رشد 100 تا 250 درصدی در حال کاهش است، می گوید: از 2 ماه پیش قیمت مسکن در کرج حدود 30 درصد کاهش داشته است و پیش بینی می گردد کاهش قیمت ها تا بهمن ماه ادامه داشته باشد. محمد قمی ادامه می دهد: در گذشته قیمت ها به صورت بی رویه بین 100 تا 250 درصد رشد نموده و این رشد بی رویه متوقف شده و قیمت ها در حال کم شدن است. وی می افزاید: اکنون خریدار کمی برای مسکن وجود دارد و پیش بینی می گردد کاهش قیمت تا بهمن ادامه داشته باشد و به همین دلیل مردم برای خرید عجله نداشته باشند.

رئیس اتحادیه املاک کرج بیان می نماید: اگرچه کاهش قیمت اخیر تأثیری بر کاهش اجاره ها نداشت، اما پیش بینی می گردد در فصل نقل و انتقال سال بعد شاهد اثر کاهش قیمت مسکن بر هزینه اجاره هم باشیم. قمی در خصوص طرح منطقه بندی تعیین هزینه اجاره مسکن هم می افزاید: هیچ اتفاق جدیدی در این خصوص رخ نداده است. یکی از دلایل کاهش قیمت مسکن، خروج نقدینگی از این بازار است و گفته می گردد با توجه به وضعیت دلار و خودرو، این نقدینگی به سمت بورس رفته است. وی با بیان این که شناسایی خانه های خالی در استان خارج از حیطه کاری این اتحادیه است، می گوید: اگر این خانه ها شناسایی و وارد بازار مسکن شوند تا حد زیادی در کاهش قیمت اجاره بهای مسکن تأثیرگذار خواهد بود، زیرا در صورت افزایش قیمت و ناتوانی در خرید، مردم مجبور به اجاره هستند. قمی می افزاید: تاکنون هیچ اقدامی برای شناسایی خانه های خالی از سکنه، قیمت گذاری برای خرید، فروش و اجاره نشده است و هیچ قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد و همین امر موجب می گردد قیمت ها بی رویه افزایش یابد و هیچ اقدامی برای کاهش آن صورت نگیرد.

  • نظارتی بر قیمت مسکن صورت نمی گیرد

رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز با اشاره به این که اکنون هیچ نظارتی بر قیمت انواع مسکن وجود ندارد، می گوید: در صورتی که قانونی بر اساس منطقه بندی و در پی آن قیمت خرید، فروش و اجاره بها تعیین گردد، می تواند در روند کاهش قیمت مسکن تأثیرگذار باشد، زیرا مردم ملزم به رعایت قوانین می شوند. قمی می افزاید: بر خلاف تصور مردم که اتحادیه املاک می تواند بر قیمت ها نظارت داشته باشد، اما وظیفه این اتحادیه، نظارت بر فعالیت املاک و تخلفات صنفی مربوط به آن است و ما نمی توانیم در بخش قیمت ها وارد شویم. رئیس اتحادیه املاک مرکز البرز می گوید: به بنگاه های املاک استان اعلام شده از نصب قیمت بر روی شیشه مغازه ها و همچنین ثبت فایل فروش یا اجاره در اپلیکیشن هایی مانند دیوار خودداری نمایند، زیرا همین امر موجب افزایش قیمت ها می گردد.

وی می افزاید: با توجه به این که مسکن از ضروریات جامعه است، اما توافقات خودسرانه مالک، مستأجر و سازنده نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی رویه قیمت در خرید یا اجاره مسکن است و تا زمانی که منطقه بندی از سوی مراجع ذی صلاح صورت نگیرد، این دردسرها همچنان ادامه دارد. رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز از ورود دولت و تصویب لایحه ای در این زمینه به عنوان بهترین راه چاره نام می برد و می افزاید: هر بار از سوی مسئولان راه چاره هایی در رابطه با مسائل مربوط به مسکن مطرح می گردد، اما قانونی مصوب نمی گردد. قمی در خصوص راهکارهای کاهش قیمت مسکن می گوید: توصیه می کنیم مردم از خرید و فروش عجولانه مسکن بدون مشورت و تدبیر خودداری نمایند و مالکان نیز رعایت انصاف را در زمان تمدید اجاره بها داشته باشند و چشم بسته و تنها به دلیل افزایش نرخ همسایه، اجاره بها را افزایش ندهند و شرایط منطقه را در نظر گیرند.

  • متوسط قیمت خانه در کرج

محمد قمی رئیس اتحادیه املاک کرج، در خصوص متوسط قیمت خانه در کرج می گوید: متوسط قیمت مسکن در استان از متری 2 میلیون و 500 تا 20 میلیون تومان است. عظیمیه، چهارباندی، جهانشهر و محمدشهر از مناطقی هستند که قیمت خانه از متری 5 میلیون تومان تا متری 20 میلیون تومان تعیین شده است.

  • چرا افت قیمت؟

علی مرادی - فعال بازار و کارشناس مسکن:بازار مسکن به کف قیمت خودش نزدیک شده است، اما بعضی چنین باوری ندارند و می گویند روند نزولی ادامه دارد. ورود به نیمه دوم سال و کاهش تقاضا موجب کاهش قیمت پیشنهادی در بازار مسکن شده است. در بازار املاک، عده ای خریدارند و عده ای فروشنده، اما با شرایطی که در 2 ماه اخیر در این بازار به وجود آمده، هم خریداران و هم فروشندگان در انجام معامله تردید دارند. خریداران به خاطر از دست دادن خرید مالی تر در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن نشسته اند و فروشندگان نمی خواهند ملک خود را با قیمتی پایین تر از قیمت مورد نظرشان یا بازار بفروشند که بعداً نتوانند چیزی را جایگزین آن نمایند.

در این میان، تحلیلی که فعالان بازار مسکن از این بازار ارائه می دهند، افت بیشتر قیمت ها در ماه های آینده است؛ گرچه شماری هم می گویند، این کاهش ها به دلیل کاهش دادوستد است، نه کاهش هزینه ساخت. وقتی در بهار سال جاری رشد قیمت مسکن برخلاف ثبات قیمتی بهار سال های گذشته صعودی شد، فعالان بازار تصور نمی کردند که در تابستان، قیمت ها با افت روبرو گردد، چون این فصل همواره به عنوان فصل معاملات و رونق در بازار مسکن شناخته می گردد. با ادامه رکود در خرید و فروش، انتظار کاهش قیمت مسکن انتظاری درست است. با توجه به این که قیمت مسکن سال گذشته و اوایل سال جاری به شدت بالا رفت، قیمت آن به اشباع رسید. به همین دلیل اگر در اقتصاد یا بازارهای دیگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، افت قیمت دور از انتظار نیست.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5623

به "سیر نزولی قیمت مسکن در کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر نزولی قیمت مسکن در کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید