مذاکره آمریکا با طالبان سندی برای یک سیاست شکست خورده

به گزارش بانیما، خبرنگاران - گروه بین الملل: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر به قطر با نمایندگان طالبان ملاقات و مصاحبه کرد. این خبر برای کسانی که از تحولات بین الملل اطلاع کمی دارند می تواند نشانه ای باشد از تصمیم آمریکا برای بازگرداندن ثبات به افغانستان اما برای مردم منطقه، آن دسته از شهرندان آمریکایی که خود درگیر جنگ افغانستان بوده اند و آگاهان مسائل بین الملل، این خبر یعنی سندی محکم برای اثبات شکست یک سیاست 20 ساله.

مذاکره آمریکا با طالبان سندی برای یک سیاست شکست خورده

واشنگتن بعد از صرف بیش از یک تریلیون دلار هزینه مادی، کشته شدن دو هزار و 300 نظامی آمریکایی و زخمی شدن دست کم 20 هزار و 660 نفر از نظامیان ایالات متحده اکنون رو به روی کسانی برای مذاکره می نشیند که تا کمتر از یک سال قبل به دنبال قتل آنها بود و برای تعدادی از سران آنها نیز جایزه معین نموده بود.

در واقع تمایل آمریکا برای مذاکره با طالبان به طور جدی از سال گذشته شروع شد و در نهایت منجر به امضای توافقی میان آنها شد که همین توافق مقدمه ای برای شروع مذاکرات بین افغانی گشت.

آمریکا در سال 2001 به بهانه مشاخصه با تروریسم به افغانستان لشکرکشی کرد اما نه در از بین بردن تروریسم که القاعده نماد آن روزهای آن بود پیروز بود و نه در به تسلیم واداشتن طالبان.

اما اینکه چرا آمریکا با طالبان وارد مذاکره مستقیم شده، دیدگاه های مختلفی وجود دارد:

سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان در این رابطه به خبرنگاران گفت: اولاً بازی مذاکرات و طرح صلح مصرف انتخاباتی برای ترامپ داشت، ثانیاً برای نجات گروه طالبان از افتادن به دامن دشمنان آمریکا صورت گرفت و ثالثاً هدف از مذاکرات مستاصل کردن طالبان، ایجاد اختلاف میان این گروه و در نهایت وارد کردن باقی مانده آنها در بدنه دولت و در نهایت به استحاله کشاندن آنها و سپس سپردن صندلی جنگی آنها به داعش و استفاده از این گروه در راستای رسیدن به اهداف بلند مدت آمریکا جهت ضربه زدن به منافع ایران، روسیه و چین است.

پس بنابراین استراتژی اصلی آمریکا اولاً سلطه بر افغانستان و ایجاد سکو و استفاده از چهار راه اطلاعاتی و تروریست پروری در آن و سپس اشراف بر کشورهای منطقه به ویژه ایران، چین و روسیه و تضعیف و یا حداقل مهارشان به نفع اهداف افتصادی آمریکا است. بقیه تحرکات با هر نامی که باشد صرفاً تاکتیکی برای رسیدن به این استراتژی است.

محمد حسن حقیار کارشناس سیاسی- نظامی افغانستان، نیز در مصاحبه ای گفت: کشورهای همسایه و منطقه به این نتیجه رسیده اند که آمریکا و ناتو با حضور نظامی و استخباراتی در افغانستان به دنبال اهداف خصمانه در منطقه هستند که نمونه شاخص آن تقویت گروه تروریستی داعش در افغانستان است. به همین علت کشورهای همسایه و منطقه می خواهند در افغانستان نقش فعالتری داشته باشند و دیگر اجازه نمی دهند آمریکا به تنهایی درباره افغانستان تصمیم بگیرد. آمریکا هم متوجه تغییر رویکرد کشورهای همسایه و منطقه درباره افغانستان شده است به همین علت به سرپرستی زلمای خلیلزاد وارد گفتگوهای مستقیم با طالبان شده است.

وی در مورد هدف آمریکا از مذاکره با طالبان توضیح داد: آمریکا می داند که از راه جنگ به نتیجه نمی رسد به همین دلیل می خواهد اهداف خود در افغانستان و منطقه را به وسیله مذاکره مستقیم با طالبان دنبال کند.

در مورد این مذاکرات محمد باقر ملت یار از کارشناسان مسائل افغانستان، به رادیو دری گفت: آمریکا در کوشش است که جنگ طولانی خود در افغانستان را که تا به امروز از آن نتیجه ای نگرفته به صورت آبرومندانه به سرانجام برساند و می خواهد به گونه ای وانمود کند که جنگ را در این کشور سرانجام داده است و دیگر مسئولیتی در قبال آن ندارد.

عبدالاحد برینمهر روزنامه نگار و تحلیلگر مسایل سیاسی بدین باور است که دلیل حضور آمریکا در افغانستان مشاخصه با تروریسم بود اما زیر نظر قرار دادن قدرت های نوظهور منطقه شامل روسیه، چین و ایران از دلایل حضور این کشور در افغانستان بوده است.

به اعتقاد کارشناسان مسائل افغانستان یکی از دلایل اصلی مذاکرات واشنگتن با طالبان همین موضوع نظارت بر رقیبان آمریکا در منطقه است.

دولت دست نشانده

در این میان این احتمال وجود دارد که آمریکا از مذاکره با طالبان قصد روی کار آوردن تدریجی یک دولت دست نشانده در افغانستان را داشته باشد که هم دستورات واشنگتن در داخل این کشور را به اجرا بگذارد و هم از گسترش نفوذ رقیبان آمریکا در منطقه جلوگیری کند.

به هر حال هدف آمریکا چه خروج آبرومندانه از افغانستان باشد چه روی کار آوردن یک دولت دست نشانده، ارزش هزینه کردن یک تریلیون دلار را نداشت.

آمریکا برای رسیدن به این مرحله فقط در امسال میلادی جان شش هزار نفر از مردم افغانستان را گرفته و شرایطی را در این کشور به مدد حضور 20 ساله خود در آن به وجود آورده که نه امنیتی در آن هست و نه امیدی به بهبود اوضاع.

اینکه با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، شرایط مذاکرات این کشور با طالبان به چه صورت خواهد بود در ابهام قرار گرفته است اما آنچه مسلم است این موضوع است که کاخ سفید صرفاً به دنبال منافع خود خواهد بود و این منافع شاید روزی خواهان مذاکره و روز دیگر خواهان جنگ باشند و در این میان وجود گروه های مختلف در کشورهایی همچون افغانستان و وجود اختلافات شدید میان آنها موضوعی است که رساندن آمریکا به منافعش را تسهیل می نماید.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13111

به "مذاکره آمریکا با طالبان سندی برای یک سیاست شکست خورده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره آمریکا با طالبان سندی برای یک سیاست شکست خورده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید