مصالح حاصل از لایروبی اسکله تجاری کیش، تبدیل به جزیره مصنوعی می گردد

به گزارش بانیما، معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هدف این سازمان از لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری کیش، استحصال زمین از دریا نیست بلکه فراهم کردن امکان پهلوگیری شناورهای سنگین در اسکله 35 تنی کیش است.

مصالح حاصل از لایروبی اسکله تجاری کیش، تبدیل به جزیره مصنوعی می گردد

به گزارش خبرنگاران، مصطفی خانزادی در نشست خبری پیرامون لایروبی اسکله 35 تنی تجاری کیش و ساخت جزیره مصنوعی، از بلا استفاده بودن میلیاردها تومان سرمایه گذاری انجام شده در اسکله 35 تنی کیش به علت عدم لایروبی اطلاع داد.

بنا به گفته وی عمق آب در بعضی نقاط اطراف اسکله تنها به 1.5 متر می رسد، این در حالی است که حداقل عمق مناسب برای پهلوگیری شناورهای بزرگ، 11 متر است.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: به منظور بهره برداری از اسکله، لایروبی کف بندرگاه کیش اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی فراوری می گردد که حمل و دپوی آن ها در جزیره کیش، موجب هدر رفت چندین هکتار زمین و همچنین ایجاد مسائل زیست محیطی می گردد، حمل این حجم مصالح به شهرهای دیگر نیز، علاوه بر هزینه بسیار سنگین، موجب تخریب شدید محیط زیست آن منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: با آنالیز های به عمل آماده به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه چاره، این است که 3.5 میلیون متر مکعب مصالح حاصله از لایروبی در نقطه ای از دریا دپو شده و زمینی در دریا استحصال گردد که می تواند تبدیل به جزیره مصنوعی با ارزش اضافه نموده بالا به وسعت 500 هزار متر مربع برای استفاده به عنوان منطقه گردشگری ویژه گردد.

خانزادی هزینه های پیش بینی شده برای لایروبی اسکله 35 هزار تنی کیش را حدود 500 میلیارد تومان و هزینه تجهیز این اسکله را 100 میلیارد تومان دانست و مطرح نمود: تمام هزینه ها و منابع مالی پروژه برابر دستور و مصوبه هیئت دولت به وسیله تهاتر تامین خواهد شد.

وی مدت استحصال و لایروبی را حداقل 2 سال پیش بینی کرد.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین اطمینان داد که بحث رعایت مقررات زیست محیطی به جد مورد توجه سازمان منطقه آزاد کیش بوده و هست و در این ارتباط از نظرات کارشناسان و افراد معتبری چون دکتر یگانه از دانشگاه علم و صنعت در حوزه محیط زیست دریایی استفاده شده است.

وی اضافه نمود: کف دریا و محلی که برای دپو مصالح و استحصال زمین در نظر گرفته شده مرجانی نیست و مسائل حاد و مخرب برای مرجانها و بستر دریا نخواهد داشت.

خانزادی اضافه نمود: قرار بر این بود که برای اجرای این طرح بزرگ از مشاورین خارجی استفاده گردد ولی با توجه به تحریم های ظالمانه مالی، سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی استفاده کند.

وی ادامه داد: تنها دستگاه لایروبی که امکان انجام این نوع بستر سخت را در داخل کشور دارد ، شناور پردیس هفت شرکت مکین دریا است. با توجه به انحصاری بودن شناورِ لایروب، برگزاری مناقصه عمومی در داخل کشور نیز منتفی شد.

وی اضافه نمود: هنوز هیچگونه قراردادی فیمابین سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت مکین دریا منعقد نشده است، بلکه صرفاً یک تفاهمنامه برای آغاز بعضی همکاری های مشترک در زمینه امکان سنجی لایروبی بندرگاه تجاری کیش به صورت (ای پی سی) بهامضا رسیده است.

تنظیم و تنظیم از مسعود جهانتیغی، خبرنگار خبرنگاران، مطنقه خلیج فارس

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4727

به "مصالح حاصل از لایروبی اسکله تجاری کیش، تبدیل به جزیره مصنوعی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصالح حاصل از لایروبی اسکله تجاری کیش، تبدیل به جزیره مصنوعی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید