نقدی بر گزارش مجلس درباره بورس

به گزارش بانیما، کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی در حالی به آنالیز دلایل ریزش بورس پرداخته است که در این گزارش ردی از تحولات بازار پول و سیاستهای پولی و به عبارت ساده تغییرات گسترده نرخ سود بین بانکی در نیمه اول سال دیده نمی گردد.

نقدی بر گزارش مجلس درباره بورس

به گزارش خبرنگاران به نقل تسنیم ، اخیراً کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گزارشی به کاستیهایی که منجر به ریزش بورس تهران شد پرداخته است. در این گزارش ضمن شناسایی عواملی که منجر به ریزش بورس شد پیشنهاداتی برای برطرف چالشها داده شده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی به آنالیز دلایل ریزش بورس پرداخته است که در این گزارش ردی از تحولات بازار پول و سیاستهای پولی و به عبارت ساده تغییرات گسترده نرخ سود بین بانکی در نیمه اول سال دیده نمی گردد.

در نمودار زیر شاهد کاهش گسترده (از 19 به 8 درصد) نرخ بهره بین بانکی در بازه ابتدایی سال و همزمان با شروع رشد بورس هستیم، از سوی دیگر از خرداد ماه نرخ بهره بین بانکی جهت صعودی در پیش گرفت و تا 20 مرداد ماه تقریباً از 8 درصد به 16 درصد رسید.

رئیس سازمان بورس هم در خصوص گزارش کمیسیون اقتصادی گفت: درباره بند یک گزارش که در خصوص ساختار سازمان بورس و توسعه ساختار سازمانی است، طرحی را آماده و در شورای عالی بورس تصویب کردیم و چون مصوبه هیئت وزیران می خواهد آن را به آن ها اعلام کردیم در نتیجه بند یک این گزارش اکنون صورت گرفته است. ما در دو هفته پیش بعد از مطرح شدن در شورای عالی بورس به هیئت وزیران اعلام کردیم یعنی بند (1) گزارش صورت گرفته است، در خصوص بند (2) گزارش موضوع رتبه بندی شرکت ها از طرف سازمان بورس مطرح شده است، واقعیت این است که در بازار سرمایه یک سری بحث ها، موضوعات تخصصی است و یک تقسیم کاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در جهان پیشنهاد نظارتی شرکت ها را رتبه بندی نمی نمایند ضمن اینکه یک رتبه بندی ذاتی در بازار سرمایه وجود دارد. ما تابلو های مختلفی در بازار سرمایه داریم، شرکتی که در بازار پایه است وقتی سرمایه گذار می آید و در این شرکت سرمایه گذاری می نماید بیانیه ریسک را امضا می نماید، به خاطر همین رتبه بندی در شرکت و در بازار سرمایه وجود دارد، این موضوع به شرکت ها هر روز اعلام می گردد و این که قیمت به سود شرکت ها چه تغییری می نماید و ویژگی هایی که این شرکت ها در تابلو دارند. اگر یک شرکتی شرایط احراز یک تابلو را از دست بدهد از آن تابلو حذف می گردد، در بند (2) این گزارش آمده است که الآن رتبه بندی در بازار سرمایه انجام می گردد.

قالیباف اصل در ادامه با اشاره به احراز هویت اشخاص حقوقی عنوان نمود: اشخاص حقوقی که بالای یک درصد در شرکت ها سهام دارند معاملات آن ها در بازار سرمایه اعلام می گردد، آن ها که خرید می نمایند فِلش سبز می گردد و آن ها که می فروشند فِلش آن قرمز می گردد. اطلاعات شرکت ها در اختیار بازار سرمایه وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بند (4) گزارش عنوان نمود: این موضوع مربوط به فعالیت در بازار سرمایه است، در موضوع سرمایه گذاری غیرمستقیم کوشش کردیم که آن را توسعه دهیم و با همکاری هایی که با صدا و سیما داریم و فعالیت هایی را در فضای مجازی شروع نموده ایم تا بتوانیم آموزش و فرهنگ سازی را در فضای مجازی هم ایجاد کنیم. سال جاری در خصوص سرمایه گذاری غیرمستقیم ابتدای سال مجوز سبدگردانی ما 18 عدد بود و سال جاری مجوز سبدگردان ها به 30 عدد رسیده است ضمن اینکه 20 مجوز جدید هم صادر نموده ایم و سازمان بورس موافقت اصولی آن را داده است و قاعدتاً آن ها که مجوز گرفته اند می توانند کار های آن را انجام دهند و در بازار سرمایه فعالیت خود را شروع نمایند.

وی با اشاره به بند (5) این گزارش تأکید کرد: موضوع افشای صورت های اقتصادی سازمان را در شورای عالی بورس مطرح و مصوب کردیم و در تارنمای خود سازمان بورس این اطلاعات منتشر خواهد شد، در خصوص بند (7) گزارش که شورای ثبات اقتصادی است ما با آن موافق هستیم و یک لایحه ارتقای قانون بازار سرمایه را که 100ماده ای است تهیه نموده ایم و در مدت یک یا دو روز به دولت می فرستیم.

قالیباف اصل اضافه نمود: ضمانت های اجرایی آن صورت گرفته است و ابزاری است که در اختیار سازمان بورس قرار داده می گردد، بند (8) گزارش درباره افشای مصوبات شورای عالی بورس بوده که در گزارش کمیسیون پیشنهاد شده است، در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه مصوبات شورای عالی بورس منتشر می گردد و قابل دسترس و در اختیار همگان است.

وی با اشاره به بند (9) گزارش گفت: بند (9) گزارش ناظر بر دستورالعمل فعالیت فعالان مجازی است، قبلاً هم گفتم که موضوع فضای مجازی دنبال می گردد، در زمان حاضر تعداد قابل توجهی از کانال ها و سایت هایی که تخلف نموده و اخلال در بازار سرمایه ایجاد نموده اند توسط سازمان به مراجع ذی ربط معرفی می شوند و با بسیاری از این ها برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: اما گاهی جرائمی که برای کسانی که اخلال در بازار سرمایه ایجاد می نمایند با اخلال و تخلف و جرمی که انجام می دهند سازگاری ندارد. در لایحه ای که در سازمان بورس تهیه شده این موضوع دیده شده است و قاعدتاً اگر این موضوع تبدیل به قانون گردد می تواند ابزار نظارتی را در اختیار سازمان بورس قرار دهد.

وی با توجه به بند (10) گزارش عنوان نمود: بند (10) گزارش درباره کاهش کارمزد ارکان بازار از معاملات سهام است، واقعیت این است که ما ابتدای سال این کار را انجام داده ایم و پیشنهادی را به شورا بردیم که 50 درصد کارمزد سازمان بورس، شرکت بورس تهران و سازمان فرابورس ایران و کارگزاری ها، شرکت فناوری و شرکت سپرده گذاری مرکزی کاهش پیدا می نماید.

قالیباف اصل گفت: کارمزد آن ها 50 درصد کاهش پیدا نموده است و 20 درصد از 50 درصد به سرمایه گذار داده شد و 30 درصد در صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار شارژ می گردد که سرمایه ای که در اصل بازار به آن احتیاج دارد که تعادل در آن ایجاد گردد و صندوق توسعه و صندوق تثبیت می توانند یاری نمایند، اما چون از ابتدای تیرماه این کار پیگیری می گردد این عدد در حال حاضر عدد قابل توجهی نیست، ولی در آینده وقتی این عدد بیشتر گردد می تواند به تعادل بازار یاری کند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12682

به "نقدی بر گزارش مجلس درباره بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدی بر گزارش مجلس درباره بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید