نکات طلایی درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم در چین

به گزارش بانیما، فرهنگ مردم در چین | Chinese culture

یکی از مللی که در دنیا به فرهنگ و تاریخشان بسیار می بالندو بر آن اصرار می ورزند، چینی ها هستند. چینی ها دارای تمدن چندین هزار ساله هستند که به خاطر آن دارایی های معنوی و مادی بسیاری را امروزه در اختیار دارند. فرهنگ مردم در چین بسیار تحت تاثیر هر آن چه که تا به امروز در سرزمین آن ها گذشته، قرار گرفته است. البته نمی توان از تغییرات فرهنگی و اجتماعی که در طی قرن اخیر در این کشور اتفاق افتاده است، چشم پوشی کرد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، فرهنگ مردم در چین را مورد بررسی قرار دهیم.

نکات طلایی درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم در چین

همه چیز درباره فرهنگ مردم در چین

چین یکی از بزرگ ترین کشورهای دنیا است که در خود بیش از میلیاردها نفر را جای داده است. این میلیاردها نفر در واقع عضو مملکتی هستند که دارای فرهنگی هزار ساله و منسجم در خود است. نژاد چینی امروزه در زمره بزرگ ترین گروه های قومی دنیا به شمار می فرایند. چینی ها از لحاظ نژادی در زمره زرد پوستان قرار می گیرند و بیشترین پراکندگی خانوادگی قومی در این کشور را قبیله ای به نام هان در اختیار دارد که این پراکندگی بیش از 90 درصد را در بر می گیرد.

چینی ها دارای تمدنی هستد که بیش از 3 هزار سال از آن می گذرد و در طول قرن های مختلف دستخوش تغییرات بزرگ و کوچک و حتی مثبت و منفی قرار گرفته است. مردم در چین به زبان ماندارین که ما آن را به عنوان زبان چینی می شناسیم صحبت می کنند و این زبان از آن سو زبان غالب در چین شد که زبان اصلی مردم قبیله هان بود. امروزه در سراسر چین و در تمامی ادارات و اماکن رسمی از زبان ماندارین برای کارهای خود استفاده می برند.

از عمر این زبان بیش از هزاران سال است که می گذرد. فرهنگ مردم در چین در طی سالیان مختلف تحت تاثیر ادیان و تفکرات مختلفی قرار داشته است. شاید شما اسم مکتب کنفوسیوس که یکی از معروف ترین مکتب های چینی باشد را شنیده باشید. کنفوسیوس یکی از نظریه پردازان و معلمان چینی است که در فرهنگ چینی ها تاثیر بسزایی گذاشته است. مردم در چین از لحاظ مذهبی یا تائو هستند یا مسیحی. در بین ادیان موجود در چین دین مبین اسلام نیز وجود دارد.

فرهنگ مردم چین بسیار بر آثار هنری و ادبی تاکید دارد. اصولا بیشتر چینی ها به خاطر آموزه های دوره کودکی خود سفالگری را بلد هستند. این را می توان در ظروف چینی که حتی در خانه ما ایرانی ها هم به فراوانی وجود دارد، از نزدیک دید. البته از لحاظ ادب و فرهنگ و همچنین شعر و نقاشی چینی ها یکی از بی همتاترین ها هستند. فرهنگ مردم در چین به صورتی است که بر روی پیوندهای خانوادگی بسیار تاکید دارد. با این که کونفوسیوس قرن هاست که دیگر به صورت رسمی در جامعه چینی حضور ندارد اما، تاثیر آن به قدری است که در جامعه چینی امروزی می توان آن را دید.

به طور مثال کنفوسیوس تاکید بسیار زیادی به وفاداری و احترام به والدین دارد که می توان این ها را در فرهنگ مردمی چین به وضوح دید. همین که امروزه هنوز هم خانواده های چینی همگی با هم در یک خانه اغلب زندگی می کنند نشان دهنده همین امر است. در چین حتی آن قدر جوان ترها به خانواده های خود نزدیک و وابسته هستند که اگر هم به هر دلیلی از خانواده هایشان جدا باشند، به صورت همیشگی و مرتب به والدین و خانه خود سر می زنند و با آن ها دیدار دارند.

فرهنگ مردم در چین در چارچوبی بزرگ تر همچون جامعه به این صورت است که آن ها منافع جمعی را به منافع شخصی خود ترجیح می دهند. چینی ها همیشه به صورت گروهی کار می کنند و انجام کارها بر اساس منافع گروه و حتی درجات بالاتر یعنی جامعه و کشور از مهم ترین اصول برای آنان است. چینی ها بسیار مردمی مراعات گر و مهربان هستند. درباره فرهنگ مردم در چین در زمینه خانواده یک اتفاق بسیار مهم نزدیک به 40 سال پیش رخ داد. از آن جایی که جمعیت چین بسیار زیاد است، مسئولین این کشور قانون تک فرزندی را برای خانواده های چینی تصویب کردند تا میزان جمعیتشان را کنترل کنند.

به همین خاطر سالاین سال است که خانواده های چینی تنها یک فرزند دارند و حق داشتن بیشتر از آن را ندارند. برخی از جامعه شناسان نگران این هستند که نسبت های خانوادگی همچون خواهر و برادر، عمو، عمه، خاله و دایی در فرهنگ چینی در کل نابود شده و از بین بفرایند. از لحاظ غذایی فرهنگ مردم در چین نیز با بسیاری از دیگر نقاط دنیا متفاوت است. البته اصل خورد و خوراک مردم چین چیز دیگری است. آن ها عاشق ادویه هستند و از ماهی زیاد استفاده می کنند. محبوب ترین غذاهایشان توفو، رشته، کوفته برنجی و گوشت اردک است. چینی ها به همراه غذاهایشان از انواع و اقسام ترشیجات استفاده می کنند و معمولا سوپ همراه همیشگی سفره هایشان است. بیشترین کسب و کاری که چینی ها در بازارهای خود مخصوصا بازارهای موقت و خیابان های معروف دارند، فروش اسنک های خیابانی است که می توان درباره آنها گفت که چینی ها عاشقش هستند!

البته یکی از دلایل اقبال این اسنک فروشی ها و در مقیاسی بزرگ تر، رستوران ها این است که چینی ها ترجیح می دهند که از مهمانان خود در رستوران ها استقبال کنند و این را نهایت ادب و احترام می دانند. هدیه دادن و هدیه دریافت جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگ مردم در چین است. فرهنگ مردم چین در زمینه هدیه دادن جالب است. آن ها همیشه هدیه را با دو دست خود تقدیم شخص می کنند و از دادن و دریافت وسایلی همچون گل، قیچی، حصیر، چاقو، ساعت و سری دیگری از وسایل اجتناب می ورزند زیرا این وسیله ها را نمادی از بد یمنی می دانند.

دانستنی هایی درباره فرهنگ مردم در چین

  • زبان چینی پر گوینده ترین زبان در دنیا است.
  • توجه داشته باشید که در قسمت هایی همچون گوآنگجو و ماکائو از زبان کانتونی استفاده می شود.
  • بیش از 200 زبان در چین وجود دارد.
  • در چین ترتیب تسلسل در خانواده ها از پدر، مادر و فرزند شروع می شود.
  • با این که در فلسفه کنفوسیوس زن در جامعه چینی بعد از مرد قرار می گیرد اما امروزه زن ها در چین قدرت و نفوذی برابر و در بیشتر اوقات بیشتر از مردان را دارند.
  • سر نخ اصلی در ریشه ورزش های رزمی همچون کونگ فو و کاراته را باید در چین جستجو نمود. حتی بر اساس استناد بر کتب تاریخی چین میعادگاه ورزش پرطرفدار فوتبال بوده است که حتی نقاشی هایی در این زمینه موجود است!
  • قبل از این که به منزل یک چینی بروید و یا دعوتش برای غذا خوردن را قبول کنید، طرز غذا خوردن با چاپ استیک را یاد بگیرید زیرا چینی ها بدشان می آید که از آن ها درخواست قاشق برای خوردن غذا کنید!
  • بیشتر هدیه هایی که چینی ها به یکدیگر می دهند عبارت است از سبدهای میوه و یا غذا.
  • چینی ها دارای اعیاد مختلفی هستند که همه آن ها را به باشکوه ترین شکل ممکن برگزار می کنند. این اعیاد خود تبدیل به جاذبه های کشور چین شده اند.

منبع: livescience.com

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: الی گشت
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9022

به "نکات طلایی درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات طلایی درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید