چهارشنبه سوری با آتش بازی کرونا

به گزارش بانیما، هر ساله مراسم چهارشنبه پایان سال یا چهارشنبه سوری در ایران جراحات و تلفات زیادی را به همراه دارد. اتفاقی که مدت هاست مردم را از مراسم اصلی چهارشنبه سوری دور کرده و آن را با ترس در آمیخته است. اما امسال به دلیل گسترش کرونا نه تنها چهارشنبه سوری بلکه نوروز هم رنگ و بوی دیگری دارد، به گفته رئیس آموزش مرکز اورژانس تهران امسال باید اکیدا حتی از اجتماعات هم پرهیز کرد.

چهارشنبه سوری با آتش بازی کرونا

سعید مهر سروش مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران گفت: در سالهای گذشته ما فرایند کاهشی در آمار تلفات ناشی از چهارشنبه پایان سال را داشتیم، آبان ماه سال 97 ما آموزش چهره به چهره با هدف اصلی گروه های سنی پر آسیب از جراحات این روز یعنی جوانان و نوجوانان را شروع کردیم، در ادارات و مراکز بهداشتی، مدارس و مراکز فرهنگی آموزش چهره به چهره انجام دادیم و مخاطرات این روز را تشریح کردیم، همین آموزش ها باعث کاهش آمار 65% جراحات و مرگ و میر در این روز شد، البته که در مجموع باز هم ما آمار مرگ و میر و جراحات داشتیم.

امسال هم مانند سال گذشته آموزش های چهره به چهره در تهران و دیگر شهر های کشور شروع شد، بنر ها و بروشورهایی تهیه شد تا زمانی که اپیدمی ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه شروع شد و این آموزش های چهره به چهره خود میتوانست مسبب انتشار کرونا ویروس باشد بنابراین متوقف شد، در شرایط کرونا دیگر توقعی که از مردم میرود صرفا برپایی ایمن چهارشنبه سوری نیست بلکه اساسا برپا نکردن آن است، تجمعات را باید لغو کنند.

وی در ادامه افزود: مردم باید این موضوع را درک کنند که کادر درمان و مراکز درمانی ما در این ایام تمام وقت با بیشترین نیرو و حداکثر امکانات در حال مبارزه با کرونا هستند و حداقل نباید برای این عزیزان جراحات و آسیب های چهارشنبه پایان سال را نیز اضافه کنیم، ماموریت های اورژانس و تماس های مکرر با اورژانس در این ایام چندین برابر شده حال تصور کنید که بحث های سوختگی، تروما، قطع عضو و مرگ به سبب چهارشنبه پایان سال را هم به این بخش اضافه کنیم.

آقای سعید مهر سروش در رابطه با احتمال بالای ابتلا به کرونا در اجتماعات بیان نمود: جمع شدن تعدادی از افراد در کنار هم قطعا احتمال ابتلا به کرونا را بالا میبرد چرا که این بیماری دوره نهفتگی دارد که در این دوره هم قابل انتقال است، کافیست یک نفر در جمعی مبتلا به این بیماری و کماکان در دوره نهفتگی باشد، تمام جمع در خطر ابتلا قرار می گیرند، ما سالهای گذشته به مردم تذکر میدادیم که از مکان ها و وسایل امن برای ابراز شادی خود استفاده کنند اما امسال متذکر میشویم که اکیدا از برقراری اجتماعات پرهیز کنند، تک تک ما به عنوان یک ایرانی و انسان باید توجه کنیم که موجب انتقال بیماری و ادامه زنجیره انتقال نباشیم.

مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران درباره تعداد نیرو های آماده باش اورژانس در این ایام گفت: بر اساس دستور العمل سازمان اورژانس کشور در این ایام و از روز سه شنبه که مراسم چهارشنبه سوری برپا میشود آماده باش کامل داریم و تمام نیروهای ما فعال هستند، اما تمام این نیروها در بحث کرونا هم درگیر هستند، تمامی آمبولانس ها، بالگردها و اتوبوس آمبولانس ها به حالت آماده باش هستند اما توقع ما این است که امسال یک مصدوم هم نداشته باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امسال خدا را شکر صدای ترقه و آتش بازی های چهارشنبه سوری نسبت به سالهای گذشته در این ایام بسیار کمتر شده و ما امیدواریم در این روز هیچ مصدومی نداشته باشیم، هموطنان با توجه به همه گیری کرونا و خانواده های داغدار زیاد کشور از این بیماری به جد از اجتماعات چهارشنبه پایان سال و مخاطرات آن پرهیز کنند.

منبع: اسپوتنیک

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: چمدان
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8178

به "چهارشنبه سوری با آتش بازی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارشنبه سوری با آتش بازی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید