کشف آنتی بیوتیک های جدید با یاری یک نرم افزار هوشمند

به گزارش بانیما، گروهی از محققان دانشگاه لیدن هلند اخیرا در حال استفاده از هوش مصنوعی برای کشف انواع جدیدی از آنتی بیوتیک ها هستند. این نرم افزار می تواند جایگزین روش قدیمی کشت گردد.

کشف آنتی بیوتیک های جدید با یاری یک نرم افزار هوشمند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اینوویشین اوریجینز، در حال حاضر تعداد بی شماری از سویه های باکتریایی در حال مقاوم شدن در برابر آنتی بیوتیک های رایج هستند. بنابراین توسعه انواع جدیدی از آنتی بیوتیک مورد احتیاج است اما روشی که دانشمندان در حال حاضر برای انجام این کار از آن استفاده می نمایند دیگر قدیمی شده است. این روش جدید که توسط محققان دانشگاه لیدن ایجاد شده است می تواند خوشه های دی.ان.ای را در باکتری هایی که برای فراوری آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار می گیرند، پیدا کند.

کوشش برای فراوری آنتی بیوتیک های جدید به امری ضروری تبدیل شده است. این نرم افزار هوشمند با تجزیه و تحلیل باکتری ها به دانشمندان در این کار یاری می نماید. روش استاندارد یافتن آنتی بیوتیک ها با استفاده از کشت باکتری ها و قارچ هایی که تصور می گردد توانایی فراوری آنتی بیوتیک از آنها وجود دارد، انجام می گردد. در این فرایند محققان میکروارگانیسم ها را رشد می دهند و سپس آنالیز می نمایند که آیا مولکول ها می توانند باکتری ها را مهار نمایند یا خیر. این نرم افزار هوشمند جایگزین این فرآیند می گردد.

پروفسور گیلس ون وزل(Gilles van Wezel) از موسسه زیست شناسی دانشگاه لیدن این تحقیق را با همکاری مارنیک مدما(Marnic Medema) از دانشگاه واخنینگن هلند انجام داد.

محققان این نرم افزار را که توانست 42 نوع خوشه جدید که شرایط ذکر شده را داشتند پیدا کند، توسعه دادند. پس از مدتی این 42 خوشه توانستند به پروتئین هایی با فعالیت آنتی بیوتیکی تبدیل شوند. محققان یکی از خوشه ها را که بهترین شرایط را داشت، انتخاب کردند و مقدار کمی از Pristinine(یک آنتی بیوتیک بالقوه جدید) را از آن فراوری کردند.

پریستینین(Pristinine) بخشی از زیر گروه لانتیپپتیدها است که بسیاری از آنتی بیوتیک ها به آن تعلق دارند. اثبات مفید و کاربردی بودن پریستینین و 41 خوشه دیگر نیز به تحقیقات بیشتری احتیاج دارند.

بودجه این پروژه توسط یک گروه هلندی به نام تاپ سکتور کمی(Topsector Chemie) که تحت نظر آژانس ابتکار هلند(Netherlands Enterprise Agency) کار می نماید، تأمین شد. این پروژه و نتایج تحقیق به عنوان یک منبع علم باز در دسترس است. این بدان معنی است که کل تحقیقات به صورت آنلاین و رایگان در دسترس است و گروه های تحقیق دیگر نیز می توانند آن را مطالعه نمایند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13942

به "کشف آنتی بیوتیک های جدید با یاری یک نرم افزار هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آنتی بیوتیک های جدید با یاری یک نرم افزار هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید