کشف سمندری شبیه به کروکودیل در کوه های ویتنام

به گزارش بانیما، بر اساس مطالعه ای که در سوم جولای در مجله زووکیز منتشر شد، گونۀ جدیدی از سمندرِ کروکودیل (crocodile newt) با رنگ نارنجی روشن، طی یک آنالیز میدانی در کوهی در استان کُن توم در کشور ویتنام مشاهده شده است.

کشف سمندری شبیه به کروکودیل در کوه های ویتنام

به گزارش فرادید، ترانگ مای فانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، به نشریه Phys.org گفته است: این کشف استثنایی است چون یکی از رنگارنگ ترین گونه ها در جنس تیلوتوتریتون (Tylototriton) است. این گونه در حال حاضر شامل 38 گونه پراکنده در سراسر آسیا می گردد.

به گفته محققان، شش نمونه از کف جنگل جمع آوری و عکس برداری شدند و برای تجزیه و تحلیل بیشتر در محلول اتانول قرار گرفتند.

برای تجزیه و تحلیل دی ان ای، از دم سمندر نمونه های بافت گرفته شد که نتایج آن تایید کرد این موجودات به یک گونه معین و قبلاً مستندنشده تعلق دارند. نام این گونه را ngoclinhensis گذاشتند که برگرفته از نام کوهی است که آنجا پیدا شد: Ngoc Linh Mountain.

به گفته محققان این موجود جثه ای میانه و قوی، پوزه ای کوتاه و دمی تخت دارد، اما شاید برجسته ترین ویژگی این موجود نوارها و نقاط نارنجی رنگی باشد که در پشتش ردیف شدند.

بنا به گزارشی که سال 2022 در مجله گزارشات علمی منتشر شد، روشن نیست کاربرد این نقاط یا زگیل های خوش رنگ چیست، اما رنگدانه روشن در سمندرهای دیگر نوعی دفاع از خود به حساب می آیند.

بر اساس این مطالعه، الگوهای رنگی درخشان به شکارچیان بالقوه این پیغام را می دهند که سمندرها سمی و بدمزه هستند.

با در نظر گرفتن این که Ngoclinhensis تنها در یک کوه یافت شد، محققان باور دارند که جمعیت آنها کوچک و محدود است.

محققان می گویند این موجود تازه کشف شده را باید در معرض خطر انقراض تلقی کرد و علت آن، ظاهر رنگارنگش است که مورد هدف شکارچیان غیرقانونی قرار خواهد گرفت. افزون بر این، گردشگری، بهره برداری از جنگل ها و کشت های کشاورزی نیز می تواند گونه های تازه یافته را بیشتر تهدید کند.

به گفته محققان، به این دلایل، این گونه باید در معرض خطر انقراض در نظر گرفته گردد. استان کُن توم در مرکز ویتنام واقع شده است و با لائوس و کامبوج هم مرز است.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 22901

به "کشف سمندری شبیه به کروکودیل در کوه های ویتنام" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف سمندری شبیه به کروکودیل در کوه های ویتنام" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سمندری شبیه به کروکودیل در کوه های ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید