گزارش، سقوط های سریالی؛ آسمان افغانستان دیگر برای آمریکا امن نیست

به گزارش بانیما، با توجه به بررسی توئیت های طالبان و سقوط سریالی بالگردهای نیروهای آمریکایی و افغان به نظر می رسد که دیگر آسمان افغانستان برای آمریکا امن نیست.

گزارش، سقوط های سریالی؛ آسمان افغانستان دیگر برای آمریکا امن نیست

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، حوالی ظهر روز گذشته یک ففرایند بومباردیر E-11A متعلق به نیروی هوایی آمریکا در حالی که مشغول عملیات اطلاعاتی بود توسط طالبان ساقط شد و براساس گزارش ها تمام سرنشینان آن که از اعضای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بودند نیز در این سانحه کشته شدند.

ساعاتی بعد نیز سخنگوی طالبان بار دیگر با انتشار بیانیه ای از هدف قرار دادن یک بالگرد ارتش افغانستان در نزدیکی شهرستان شرنه ولایت پکتیکا خبر داد.

هواپیمای اطلاعاتی سازمان سیا و بالگرد ارتش افغانستان در حالی توسط طالبان ساقط شدند که از چند ماه گذشته سقوط سریالی بالگردهای نیروهای افغان و آمریکایی بطور سریالی جریان دارد.

اوایل خرداد ماه سال جاری یک ففرایند بالگرد نیروهای آمریکایی در ولایت هلمند سقوط کرد و پس از آن نیز یک ففرایند بالگرد ارتش افغانستان در منطقه حیرتان ولایت بلخ، یک ففرایند بالگرد دیگر در شهرستان سیدآباد ولایت وردک، بالگرد دیگری در نزدیکی فرودگاه قندهار، 3 بالگرد ارتش در یک روز و 3 روز پیش نیز یک ففرایند بالگرد دیگر ارتش در شهرستان کجکی ولایت هلمند سقوط کردند.

سقوط سریالی بالگردهای نیروهای آمریکایی و افغان در حالی جریان دارد که اواسط دی ماه رحمت الله نبیل مشاور سابق امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه ای نسبت به تجهیز طالبان به سیستم دفاع هوایی دوش پرتاب هشدار داده بود.

نبیل گفته بود: با توجه به تحولات اخیر در منطقه فکر می کنم اگر توافق صلح طالبان-آمریکا تا بهار یا تابستان نهایی نشود و نخبگان سیاسی افغان برای ایجاد اجماع ملی براساس منافع ملی ناکام باشند تعجبی نخواهد داشت اگر طالبان به سیستم دفاع هوایی قابل حمل مجهز شود که بازی را به نفع آن ها تغییر خواهد داد.

گفتنی است که پس از حمله ارتش سرخ شوروی به افغانستان نیز روس ها به دلیل توانایی نبرد هوایی برتری عمده ای نسبت به مجاهدین داشتند اما پس از مدتی مجاهدین به موشک های ضدهوایی و دوش پرتاب مجهز شدند که فرایند جنگ را تغییر داد بطوری که نیروهای افغان توانستند 270 بالگرد و هواپیمای نیروهای شوروی را در طول جنگ سرنگون کنند.

سقوط هواپیمای اطلاعاتی آمریکا توسط طالبان در حالی اجرا شده که اخیراً این گروه با ابراز نارضایتی از آنچه درخواست های تازه آمریکا در مذاکرات خوانده، افزوده بود که واشنگتن با اتلاف وقت در مذاکرات اهداف دیگری را دنبال می کند.

از سوی دیگر نیز آمریکا حملاتش را در سال گذشته و همزمان با مذاکرات برای کاهش خشونت ها بطور بی سابقه ای افزایش داد و سخنگوی طالبان نیز درباره حملات روز گذشته به گاردین گفت که این موضوع هیچ تأثیری بر فرایند مذاکرات نخواهد گذاشت؛ زیرا هنوز هیچ توافقی بین طرفین صورت نگرفته و آمریکایی ها نیز به حملاتشان ادامه می دهند.

گفتنی است که در بیانیه روز گذشته طالبان درباره ساقط کردن هواپیمای نیروهای سازمان سیا نوشته شده بود که در این دستاورد شمار زیادی افسران ارشد اطلاعاتی آمریکا کشته شدند، که حائز اهمیت است و این سوال را مطرح می کند که دستاورد جدید طالبان چیست و آیا طالبان به تسلیحات و موشک های زمین به هوا دست پیدا کرده است؟

با این حال چیزی که بررسی تحولات اخیر افغانستان و سقوط سریالی بالگردهای نیروهای آمریکایی و افغان آن را مشخص می کند این است که از این پس آسمان افغانستان دیگر برای آمریکا امن نیست.

.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7213

به "گزارش، سقوط های سریالی؛ آسمان افغانستان دیگر برای آمریکا امن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، سقوط های سریالی؛ آسمان افغانستان دیگر برای آمریکا امن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید