7 نشانه که از مرگ مادربرد خبر می دهند

به گزارش بانیما، مادربرد رو به مرگ یکی از بدترین مسائل سخت افزاری است. از آنجایی که تمام قطعات اصلی کامپیوتر به وسیله مادربرد با یکدیگر ارتباط دارند، بروز هرگونه مشکل برای آن به معنای از بین رفتن کارایی کل سیستم خواهد بود. با وجود اینکه تشخیص مادربرد رو به مرگ کار راحتی نیست، ولی در ادامه نشانه های برای این موضوع را مطرح می کنیم.

7 نشانه که از مرگ مادربرد خبر می دهند

تشخیص مشکل داشتن یا نداشتن مادربرد

قبل از اینکه مرگ مادربرد را تایید کنیم، باید بدانیم که مشکل اصلی مربوط به پیکربندی و تنظیمات هست یا نه. اول از همه طبیعتا تمام قطعات باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. اما طبیعتا اگر مدت هاست بدون هیچ مسئله ای از کامپیوتر استفاده می کنید ولی به صورت ناگهانی مثلا این سیستم دیگر روشن نمی گردد، پس ممکن است مشکل اصلی مربوط به خود مادربرد باشد. برای تایید کردن این موضوع، در پی نشانه های زیر بگردید:

بوق زدن کامپیوتر بعد از روشن شدن

صداهای بوقی که از مادربرد کامپیوتر شنیده می گردد، انواع و اقسام متفاوتی دارد که هر کدام از آن ها نشان دهنده بروز یک مشکل منحصربه فرد در مادربرد کامپیوتر است. شنیده شدن صدای بوق از مادربرد کامپیوتر نیز به این علت است که وقتی یک کامپیوتر روشن شده و بوت می گردد یا زمانی که Reset می گردد، BIOS سیستم با عملکردی به نام POST سخت افزار سیستم را تست می نماید تا از درستی اتصال انواع قطعه ها آگاه گردد. در این حالت اگر سیستم شما با مسئله ای روبرو شده باشد، POST برای BIOS پیام خطا میفرستد که این پیام خطا به صورت صدای بوق است.

با توجه به شرکت سازنده مادربرد، این بوق ها معناهای متفاوتی دارند. در اینترنت با توجه به شرکت سازنده مادربرد سیستم، می توانید معنای بوق دریافتی را متوجه شوید و بفهمید که آیا این بوق از وجود یک مشکل جدی در مادربرد خبر می دهد یا نه. اما اگر به طور ناگهانی سیستم خاموش شده و کوشش شما برای روشن کردن آن پاسخگو نیست، ممکن است مادربرد خراب شده باشد ولی در بیشتر اوقات، قبل از مرگ مادربرد با چنین بوق هایی روبرو می شوید.

چراغ های مادربرد

چراغ های LED تعبیه شده در مادربرد می توانند اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار دهند. بیشتر مادربردهای تازه، دارای چهار چراغ LED قرمز رنگ هستند که نامگذاری شده اند. چراغ BOOT مربوط به مسائل هارد یا حافظه SSD است، چراغ VGA از مسائل کارت گرافیک خبر می دهد، چراغ DRAM به رم ارتباط دارد و در نهایت چراغ CPU هم طبیعتا مربوط به پردازنده کامپیوتر است. اگر آنالیز این قطعات مسائل سیستم را رفع نکرد، پس به احتمال زیاد مشکل اصلی مربوط به خود مادربرد است.

آسیب فیزیکی مادربرد

طبیعتا اگر به مادربرد آسیب فیزیکی وارد شده باشد، ممکن است دیگر درست کار نکند. در هر مادربرد چندین قطعه ریز و درشت تعبیه شده که هرکدام از آن ها با کوچک ترین ضربه ای ممکن است از کار بیفتند. تشخیص مواردی مانند نفوذ آب یا اتصال کوتاه می تواند بسیار سخت باشد اما تغییر رنگ یا علائم سوختگی را به راحتی می توانید تشخیص دهید.

بنابراین روی هم رفته همیشه از محکم بودن پیچ ها و محل قرارگیری مادربرد در کیس مطمئن شوید. بعلاوه گاهی اوقات بهتر است مادربرد را از کیس جدا کنید و بار دیگر آن را در کیس قرار دهید و سپس آنالیز کنید که ببینید با این کار سیستم روشن می گردد یا نه. اگر هم گرد و خاک زیادی روی مادربرد قرار گرفته، آن را تمیز کنید.

جواب ندادن باتری CMOS تازه

قبل از اینکه مرگ مادربرد را تایید کنید، بهتر است باتری CMOS آن را تعویض کنید. گاهی اوقات اتمام شارژ این باتری می تواند مسائلی را برای مادربرد ایجاد کند. معمولا بیشتر مادربردها با باتری CR2032 سازگار هستند و بعد از تعویض باتری، سیستم را روشن کنید تا ببینید آیا مشکل رفع شده یا نه.

جواب ندادن تعویض رم و کارت گرافیک

گاهی اوقات روشن نشدن سیستم به خاطر مشکل مربوط به رم یا کارت گرافیک است. به همین دلیل در چنین شرایطی توصیه می گردد کارت گرافیک را جدا کنید و از بین رم ها فقط یک قطعه را نگه دارید. اگر باز هم سیستم روشن نشد، رم موردنظر را جایگزین کنید. در صورت بوت نشدن در این شرایط، پس به احتمال زیاد مشکل اصلی مربوط به خود مادربرد است.

کار کردن قطعات در صورت استفاده با یک مادربرد دیگر

طبیعتا انجام این تست اصلا راحت نیست زیرا باید از یک مادربرد دیگر با قطعات فعلی بهره ببرید. اما اگر به یک مادربرد دیگر دسترسی دارید، می توانید این روش را هم امتحان کنید. البته در چنین شرایطی توصیه می گردد از یک پاور دیگر هم بهره ببرید.

روشن نشدن سیستم در صورت کنار گذاشتن قطعات اضافی

یکی دیگر از راهکارها برای پیدا کردن منشا مشکل، کنار گذاشتن قطعات اضافی است. این یعنی صرفا پردازنده و خنک کننده، یک ماژول رم و پاور را نگه دارید و سعی کنید با این قطعات، سیستم را روشن کنید. اگر در چنین شرایطی سیستم بالا نمی آید، ممکن است با بوق های هشدار یا روشن شدن چراغ های LED در مادربرد روبرو شوید. اما اگر با این کار سیستم روشن شد، سپس تک به تک قطعات را اضافه کنید و با اضافه شدن هرکدام از این قطعات، سیستم را بار دیگر روشن کنید تا ببینید مشکل اصلی مربوط به کدام قطعه است. اما طبیعتا در همان مرحله اول اگر سیستم روشن نشد، پس به احتمال زیاد مشکل اصلی مربوط به مادربرد است.

سخن پایانی

تشخیص خرابی مادربرد کار بسیار دشواری محسوب می گردد. به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می دهند همان ابتدا کامپیوتر خود را به یک تعمیرکار حرفه ای نشان دهند که معمولا خیلی سریع قادر به تشخیص چنین مسائلی هستند. اگر مشکل مادربرد چندان جدی نباشد و مثلا خرابی مربوط به یکی از چیپ های آن باشد، تعمیرکار متخصص احتمالا می تواند این مشکل را رفع کند. اما از سوی دیگر اگر مشکل مادربرد بسیار جدی باشد، پس باید به فکر تعویض آن باشید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 آذر 1402 بروزرسانی: 1 آذر 1402 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 23255

به "7 نشانه که از مرگ مادربرد خبر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نشانه که از مرگ مادربرد خبر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید