تعزیه نماد تفکر شیعی است

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، محمود عزیزی بعدازظهر پنجشنبه در همایش تعزیه در فرهنگ عامه، با ابراز تأسف از عدم ایجاد موزه هنرهای نمایشی در طی ادوار گذشته، وجود چنین مرکزی را برای حفظ آثار و مراجعه پژوهشگران و محققان ضروری دانست و اضافه نمود: این موزه نیازمند یک بخش تحقیقات بین المللی و مکانی برای ارائه انواع و اشکال نمایش سنتی است.

تعزیه نماد تفکر شیعی است

این پیشکسوت عرصه هنر با اشاره به سه فرم تعزیه، تخت حوضی و عروسک گردانی در نمایش سنتی کشور و انواع اشکال نمایش مانند نقالی، آنها را سرمایه بزرگی برای کشور برشمرد و به عدم توجه کافی به آن اشاره نمود.

وی تعزیه را نماد تفکر شیعی مطرح کرد و با بیان اینکه دوره صفویه شروع بهره گیری از ابزار و هنر این نمایش بوده است، اعلام نمود: تعزیه در عین حالی که موثر بر فرهنگ عامه مردم بوده، خود نیز فرهنگ بومی است.

این مدرس تئاتر با اشاره به وجود دو اصل خیر و شر در تمامی نمایش ها، تعزیه را مستثنی از این اصل ندانست و اضافه نمود: این تقابل خیر و شر، حتی در بکارگیری رنگ نیز در تعزیه نمود دارد و بیانگر توان مردمی است که این شکل از نمایش از دل آن ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ذات و ریشه هنرها مردمی بوده و فعالیت های هنری در تمام دنیا، همگی منطبق بر جامعه است، ادامه داد: گاهی قدرت ها این فعالیت ها را به نام خود مصادره می نمایند و رنگ و بویی اشرافی و شناسنامه قدرتی به آن می دهند و نمونه آن در غرب شکل گیری اپرا است و در تعزیه نیز، ایجاد تکیه دولت در دوران قاجار را شاهد هستیم.

این نویسنده با بیان اینکه تعزیه یک هنر مردمی است که از نهاد گروندگان به آئین سرچشمه گرفته است، به هوشمندی و توانایی عجیب آن اشاره نمود و گفت: هزینه نگهداری این فعالیت ها نیز از مردم کوچه و بازار تأمین می شده است.

وی با اشاره به کم بودن تعداد نوشته های مستقل و منظم در رابطه با تعزیه، به کارهای مستشرقان غربی در این زمینه اشاره نمود و گفت: کتاب ها، تحقیقات و جمع آوری های این مبحث قابل قیاس با کل تاریخ اجتماعی معاصر و تئاتر معاصر نیست.

عزیزی با بیان اینکه در طی 40 سال گذشته، مطالبی در این باره نوشته شده که دارای حجم قابل ملاحظه ای است، بر انسجام و جریان سازی در این زمینه تأکید کرد و اضافه نمود: با چنین اتفاقی، کشورهای هم اندیش ما می توانند از آن بهره برند و سرچشمه ای برای تحقیقات سایر کشورها شود.

وی با بیان اینکه امروز هر کسی در دهکده دنیای نیازمند شناسنامه ای است، فرهنگ و دین را شناسنامه کشورها دانست و فعالیت هنری را نشانه بیرونی این شناسنامه برشمرد و بر اهمیت و ضرورت حمایت مسئولان در این عرصه اشاره نمود.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 970

به "تعزیه نماد تفکر شیعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعزیه نماد تفکر شیعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید