صادرات 1350 تنی میگو، وجود 30 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در گلستان

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، رسانه های استان گلستان طی یک تور یک روزه از طرح ها و پروژه های اداره کل شیلات گلستان در روز سه شنبه بازدید کردند.

صادرات 1350 تنی میگو، وجود 30 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در گلستان

اولین مکان مزرعه سردآبی قزل آلای شهید حشمتی بود که در روستای ییلاقی نرسو فاضل آباد واقع گردیده است.

علیرضا ابراهیمی، رئیس اداره ماهیان آب شیرین شیلات گلستان در این بازدید گفت: گلستان با داشتن 30 مزرعه منفرد و خرد پرورش ماهی قزل آلا سالانه 800 تن گوشت این ماهی ارزشمند را تولید می نماید.

وی افزود: بنابراین برای تأمین بچه ماهی مورد احتیاج این مزارع 10 مزرعه حد واسط وجود دارد که با واردات تخم چشمزده اصلاح نژاد گردیده از کشورهای صاحب نام، بچه ماهی مورد احتیاج را تأمین و به استان های همجوار هم صادر می نماید.

ابراهیمی در خصوص طرح مزرعه سردآبی قزل آلای شهید حشمتی گفت: این مزرعه ظرفیت 50 تن گوشت ماهی را دارد و آب آن از دو منبع رودخانه و چشمه تأمین می گردد.

وی اظهار کرد: زیربنای طرح سه هزار متر است که اگر مسقف گردد شرایط مطلوب تری پیدا می نماید.

ابراهیمی گفت: می توان آبی که در حوضچه های پایین دست رسوب گردیده را فیلتر و دوباره از آن استفاده کرد زیرا مشکل کم آبی سبب کاهش تولید گردیده است.

پرورش ماهیان خاویاری

طرح بعدی، پرورش ماهیان خاویاری علی اکبر مسگریان بود که در روستای چلی فاضل آباد قرار داشت.

حسن میقانی، رئیس اداره ماهیان خاویاری شیلات گلستان در مورد آن چنین شرح داد: این مکان ابتدا پرورش ماهی سردآبی صورت می گرفت که به دلیل شرایط خوب ماهیان خاویاری تغییر کاربری پیدا کرد.

میقانی گفت: این طرح از تسهیلات کم بهره بهسازی و تجهیز گردیده و از مزارع نمونه استان است.

وی با بیان این که 15 تن گوشت و 500 کیلوگرم خاویار تولید سالانه این مرکز است، اظهار کرد: خاویار گلستان برند کشوری است و ثبت جهانی گردیده است.

میقانی با اشاره به مقاومتی بودن طرح، گفت: به دلیل کاهش ذخایر دریا، تکثیر را در این مراکز انجام می دهیم تا به ارزآوری و اشتغال مولد برسیم.

وی توضیح داد: گونه فیل ماهی که مرغوب ترین خاویار جهان است در این مکان پرورش می یابد.

میقانی با تأکید بر این که امید داریم در استان به تولید هشت هزار تن گوشت و 400 تن خاویار برسیم، افزود: از این سرمایه گذاری هشت هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این که هفت مزرعه در حال ساخت داریم که به بانک معرفی گردیده اند، افزود: بزرگترین مرکز تکثیر بچه ماهی در آق قلا واقع شده است که به سایر استان ها بچه ماهی ارسال می نماید.

پرورش زالو

کارگاه پرورش زالو محمدآباد گرگان از دیگر مراکزی بود که رسانه های استان از آن بازدید کردند.

حمید بیدمال، کارشناس شیلات گلستان در خصوص این طرح گفت: کارگاه پرورش زالو در گلستان با ظرفیت 100 هزار قطعه است و جزو اولین پرورش دهنده های زالو در ایران بودیم.

وی با اشاره به پرورش سه گونه جلبک در این کارگاه، ادامه داد: هزار و 400 تن تولبد جلبک داشتیم و برای 10 نفر شغل ایجاد گردیده است.

بیدمال افزود: یک مرکز زالوی پنج میلیون قطعه ای هم در تقرتپه به زودی آغاز به کار خواهد نمود.

وی اظهار کرد: پروش زالو از لارو به زالوی بالغ 14 ماه طول می کشد و اکنون ما در ماه دهم هستیم.

بیدمال به توجیه اقتصادی داشتن پرورش زالو اشاره نمود و گفت: بیش از 100 نفر را برای پرورش زالو در منزل آموزش داده ایم و برای راه اندازی یک واحد کوچک بین 30 الی 40 میلیون تومان سرمایه احتیاج است.

مرکز فرآوری میگو

مرکز فرآوری مجتمع میگو گمیشان هم از دیگر طرح های شیلاتی استان گلستان بود که بازدید از آن صورت گرفت.

آرش جیران، رئیس گروه بهبود کیفیت و تولید شیلات گلستان در خصوص ظرفیت پرورش میگوی استان اظهار کرد: در سال های گذشته طی برنامه های تحقیقاتی و طرح های آزمایشی تصمیم بر این گردیده که اراضی شور و کم بازده برای پرورش میگو آماده گردد.

وی افزود: مطالعات زیست محیطی انجام و مجوزهای لازم گرفته شد و در چند سال اخیر ثابت کردیم که این کار شدنی است.

جیران با بیان این که طی سه سال بازگشت سرمایه صورت می گیرد، گفت: در سال 95، هزار و 125 پرورش میگو صورت گرفت که این عدد در سال 96 به هزار و 690 تن رسید و سال جاری بنا داریم به دو هزار و 500 تن برسد.

وی توضیح داد: در سال گذشته هزار و 200 تن پرورش صورت گرفت که سال جاری به دو هزار و 200 تن خواهد رسید.

جیران گفت: مجوزهای IR و IC گرفته گردیده تا بتوانیم محصول را به دیگر کشورها صادر کنیم.

وی مراکز عمل آوری میگوی استان را چنین برشمرد: دو مرکز در شهرک صنعتی آق قلا، یک مرکز در کردکوی، یک مرکز در بندرگز، یک مرکز در آشوراده، یک مرکز در گمیشان، یک مرکز در قره سو و دو مرکز دیگر در حال ساخت داریم.

جیران به دوره 45 روزه عمل آوری میگو اشاره نمود و گفت: در سال 96 صادرات به هزار و 350 تن رسید در حالی که این عدد در سال 95 حدود 900تن بود.

وی افزود: در سال 95 چهار میلیون و 950 هزار دلار میگو ارزآوری داشت و این عدد در سال 96 به هشت میلیون و 775 هزار دلار رسید.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 313

به "صادرات 1350 تنی میگو، وجود 30 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 1350 تنی میگو، وجود 30 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید